فست فود گوشتي بخوريم يا گياهي؟!

مدت‌هاست كه فست‌فودها دروعده‌هاي غذايي اغلب مردم جهان جاي خود را بازكرده‌اند و البته اين نوع غذاها در ميان جوانان و نوجوانان طرفداران بيشتري دارند.

فست فود گوشتي بخوريم يا گياهي؟!


مدت‌هاست كه فست‌فودها دروعده‌هاي غذايي اغلب مردم جهان جاي خود را بازكرده‌اند و البته اين نوع غذاها در ميان جوانان و نوجوانان طرفداران بيشتري دارند. در اين‌كه اساسا فست‌فود را مي‌توان غذاي سالمي به شمار آورد حرف و حديث زياد است؛ اما آن‌چه اغلب كارشناسان تغذيه بر آن تاكيد دارند اين نكته است كه بهتراست از فست‌فودها كمتر استفاده شود، به‌خصوص در سنين رشد. چرا كه دراين مواد مانند انواع سوسيس، كالباس و برگرها، از مواد نه چندان تازه، همراه با نگه‌دارنده‌هاي مختلف، طعم و رنگ دهنده‌ها و  نيز نمك و چربي فراوان مورد استفاده قرار مي‌گيرند. تمامي اين مواد در صورت استفاده بي‌رويه، مي‌تواند به بدن آسيب‌هاي جدي وارد كند. يكي از دلايل گسترش چاقي در بين نوجوانان و جوانان در سال‌هاي اخير، استفاده بيش از حد آنان از فست‌فودها به‌عنوان غذاي اصلي است.
اما نكته جالب در اين ميان ظهور فست‌فودهاي گياهي است؛ سوسيس و كالباس و برگرهايي كه نه از گوشت، بلكه از گياهان مختلف تهيه مي‌شوند. آيا خوردن اين فست‌فودهاي گياهي هم به اندازه فست‌فودهاي گوشتي مضراست، يا همين كه به‌جاي گوشت در آن‌ها از گياه استفاده شده باشد، از ضرر آن‌ها مي‌كاهد؟
بافت و شکل این محصولات تقریبا همانند سوسیس و کالباس‌های گوشتي است و در فورمولاسیون این محصولات گیاهی خبری از مواد نگهدارنده نیست، زیرا مواد نگهدارنده را در فرآورده‌های گوشتی استفاده می‌کنند. نداشتن مواد نگهدارنده و وجود پایه‌های کاملا گیاهی امکان استفاده و مصرف سوسیس و کالباس‌های گیاهی را در  طیف وسیعی از گروه‌های سنی مختلف فراهم می‌آورد و در واقع این مسئله گام مهمی در تولید محصولات با کیفیت‌تر و سالم‌تر در صنایع غذایی کشور محسوب می‌شود. البته ادویه مورد استفاده در این نوع فست فود‌ها همانند ادویه مصرفی در محصولات گوشتی است و سوسیس و کالباس‌های گیاهی برای افرادی که مایل به مصرف محصولاتی گوشتی نیستند گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود.  
به گفته  عضو کار گروه کمیته صنایع غذایی انجمن مدیریت کیفیت ایران این محصولات که به تازگی وارد چرخه تولید صنایع غذایی کشور شده‌اند برخلاف تصور برخی افراد، از منابع تراریخته نیستند بلکه از خمیر پایه گیاهانی همچون گندم، سایر غلات، سویا، ذرت و یا انواع مختلفی از زیتون تهیه می‌شوند که لزوما این موضوع به معنای تراریختگی سوسیس و کالباس‌های گیاهی نیست.  
  در نهايت، با توجه به اين‌كه در محصولات گياهي نيز از ادويه و نمك به ميزان زياد استفاده مي‌شود؛ هم‌چنان بايد در استفاده از فست‌فودها جانب احتياط را نگاه داشت.