راه حل مدبرانه؛ به جای منع کردن، آگاهی دهید!

یادداشت

یکی از مشکلات زنان در جامعه ما در رابطه با مسائل اقتصادی این است که در این زمینه آنچنان که باید و شاید نه اطلاعات کافی دارند و نه حضور فعال و در نتیجه تجربه لازم. معمولا در جامعه و در اغلب خانواده‌های ما اداره امور اقتصادی و حل و فصل مسائل مالی بر عهده مردان است. و اگر هم مشکلی در این رابطه پیش بیاید مردان خود به طریقی این مشکلات را حل می‌کنند.



یکی از مشکلات زنان در جامعه ما در رابطه با مسائل اقتصادی این است که در  این زمینه آنچنان که باید و شاید نه اطلاعات کافی دارند و نه حضور فعال و در نتیجه تجربه لازم. معمولا در جامعه و در اغلب خانواده‌های ما اداره امور اقتصادی و حل و فصل مسائل مالی بر عهده مردان است. و اگر هم مشکلی در این رابطه پیش بیاید مردان خود به طریقی این مشکلات را حل می‌کنند.
اما معضل بی‌تجربگی زنان در مسائل اقتصادی مدتی است برای آنان دردسرساز شده است، به ویژه در زمینه چک‌های بانکی. آنچنان که از گزارش‌ها برمی‌آید، گاهی مردانی که خود نمی‌توانند به تعهدات مالی خویش عمل کنند، همسران خود را وامیدارند دسته چک گرفته و چک بلامحل بکشند و همین موجب می‌شود که  زنان راهی زندان شوند. به گفته مدیرعامل ستاد دیه کشورحدود ۶ هزار زندانی جرائم غیرعمد کشور، محکومان مالی چک و ضمانت هستند. و در این میان تعداد زنان زندانی در رابطه با جرائم مالی رو به افزایش است.
مدیر عامل این ستاد به جای استفاده از روش‌های آموزشی و آگاهی بخشی، از زنان خواسته است دسته چک نگیرند! البته در این میان زنان فعال در زمینه‌های تجاری یا شرکت‌های ثبت شده  را مستثنی کرده‌اند.
درحالی‌که برخی زنان در مشاغل دیگر هم ‌نیازمند استفاده از چک هستند و جرمی هم در این زمینه مرتکب نمی‌شوند.  
تدبیر درست برای جلوگیری از وقوع چنین جرایمی توسط زنان این است که از اعتماد بی‌شائبه به نزدیکان خودداری کرده و با قوانین استفاده از چک و مواردی از این دست بیشتر آشنا شده و اطلاعات خود را افزایش دهند. تجربه ثابت کرده است که بازدارندگی و حذف، هرگز مانع وقوع جرم نشده است.