بازگشت گاز مایع به سبد سوخت هیچ مزیتی برای کشور ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی:

بازگشت گاز مایع به سبد سوخت هیچ مزیتی برای کشور ندارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: بازگشت گاز مایع (ال‌پی‌جی) به سبد سوخت و توزیع آن، هیچ مزیت اقتصادی، قیمتی و زیست محیطی برای کشور ندارد.به گزارش شانا به نقل از ایرنا، علیرضا صادق‌آبادی در حاشیه بازدید از بزرگترین کارخانه تولید تامین مخازن گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) ادامه داد: افزایش 
سهم گاز در سبد سوخت کشور در شورای انرژی مصوب شده است و منتظر تصویب در هیئت وزیران هستیم.
وی افزود: با این اقدام سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروهای بنزینی، دیزلی و لوکوموتیوها افزایش می‌یابد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه گاز طبیعی یکی از مزیت‌های مهم کشور است، گفت: این مزیت را نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا هیچ سوختی از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی قابل رقابت در ایران نیست.  صادق‌آبادی با تاکید بر اینکه صدها میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه گاز کشور انجام شده است، افزود: اکنون بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کشور زیر پوشش شبکه گاز قرار دارند. به گفته وی، گاز طبیعی، سوخت ملی است و بیشترین سرمایه‌گذاری در کشور در این زمینه انجام شده است.  
 لزوم جایگزینی رشد مصرف بنزین با سی‌ان‌جی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در تلاشیم تا سهم گاز به سهم قابل قبولی در سبد سوخت کشور برسد، ادامه داد: رشد مصرف بنزین در کشور باید با سی‌ان‌جی جایگزین شود، در غیر این صورت یکی از بزرگترین ظرفیت‌های کشور که صادرات بنزین است از دست می‌رود و مهمترین نقطه قوت در شرایط تحریم به نقطه ضعف تبدیل می‌شود.صادق‌آبادی تاکید کرد: اقتصادی‌ترین جایگزین برای بنزین در کشور، سی‌ان‌جی است. 
صادق‌آبادی به بازگشت گاز مایع به سبد سوخت خودروها نیز اشاره کرد و ادامه داد: هیچ مزیتی برای توزیع گاز مایع در کشور نداریم، منبع اصلی گاز مایع تولیدی در کشور پارس جنوبی است و از نظر قیمت نیز با بنزین قابل رقابت نیست و هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.
وی افزود: حتی در فصل سرد قیمت ال‌پی‌جی از بنزین نیز بالاتر می‌رود و هیچ نفعی به کشور اضافه نمی‌کند، در حالی که به ازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک متر مکعب سی‌ان‌جی ۳۰ سنت، سود وجود دارد.  
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: از سوی دیگر این حجم ال‌پی‌جی باید در کشور توزیع شود؛ اگر با خطوط لوله و تلمبه‌خانه منتقل کنیم که زیرساخت آن وجود ندارد. در حمل جاده ای نیز افزون بر ینکه یارانه پنهان گازوئیل را بالا می‌برد، سبب ایجاد آلودگی و تصادف‌های جاده‌ای نیز می‌شود بنابراین طرح جایگزینی بنزین با ال‌پی‌جی اقتصادی و زیست محیطی نیست.