سردشتی: زنگنه نبود صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید

سردشتی: زنگنه نبود صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید


مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با مقایسه شرایط صادرات نفت ایران در تحریم کنونی و تحریم گذشته بر نقش مهم زنگنه، وزیر نفت در جلوگیری از به صفر رساندن صادرات نفت ایران با همه فشارهای ترامپ تأکید می‌کند و می‌گوید: اگر تبلیغات در صادرات به ونزوئلا نبود ایران می‌توانست بیشتر از میزان فعلی به این کشور فرآورده‌های نفتی صادر کند.
نصرالله سردشتی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران درباره همکاری این شرکت و شرکت ملی نفت ایران در دوران تحریم به شانا می‌گوید: همکاری ما با شرکت ملی نفت ایران با وجود پیچیدگی‌های فراوان
تحریم کنونی در بهترین حالت ممکن قرار دارد. همان‌طور که می‌دانید وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در نوک پیکان تحریم‌ها قرار دارند و این مسئله اهمیت ناوگان ملی را نشان می‌دهد.
وی بدون اشاره‌ به مقدار صادرات نفت ایران در شرایط تحریم، نقش زنگنه در این روند را بسیار مؤثر می‌داند و با این اعتقاد که اگر ایشان (زنگنه) نبود صادرات نفت ایران به صفر می‌رسید و هیچ‌کدام از اتفاق‌های مثبت فروش نفت رخ نمی‌داد، تصریح می‌کند: آقای زنگنه با درایت و مدیریتی که دارد حرفه‌ای عمل کرد و صادرات نفت ایران را در تحریم کنونی با وجود آنکه ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا تمام دنیا را از خرید نفت ایران منع کرده بود با برنامه به پیش برد.
سردشتی که در تحریم سال ۱۳۹۱ عهده‌دار ریاست دفتر اجاره و مسئول بازاریابی کل ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران بود، به مقایسه شرایط حمل نفت فروخته‌شده در آن دوره از تحریم با تحریم کنونی می‌پردازد و می‌گوید: در تحریم کنونی برخلاف دوره گذشته که شاهد برخی ناهماهنگی‌ها بودیم عملیات‌ها و امورات با برنامه جلو رفت و می‌رود. تشکیل کمیته ویژه یکی از اقدام‌های خوب در این دوره از تحریم بوده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه این کمیته ویژه با دادن مجوز، دست کننده‌های کار را باز گذاشته است، تأکید می‌کند: این موضوع هم نشأت‌گرفته از کارهای مهم وزارت نفت و دیگر سازمان‌هاست که در صادرات نفت کمک کردند.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با تأکید بر اینکه کارهای مربوط به مدیریت شرایط تحریم باید به‌صورت گروهی و تیمی انجام شود و اگر این‌گونه نباشد پیشرفتی حاصل نمی‌شود، می‌افزاید: ضروری است در این‌گونه کارها به تخصص و تجربه اهمیت داده شود و یک گروه حرفه‌ای و غیرسیاسی آن را مدیریت کند.
سردشتی از ناملایمات تحریم و صادرات نفت در شرایط کنونی اگرچه سخنی نگفت، اما اظهار کرد: هدف ما همواره صادرات بیشتر نفت است و در این مسیر تاکنون موفق بوده‌ایم.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران درباره صادرات بنزین ایران به ونزوئلا با پرچم ایران معتقد است: صادرات بنزین با پرچم ایران موضوع پیچیده‌ای نیست. بیمه و کلاس کشتی ایرانی است و کسی نمی‌توانست و نمی‌تواند برای آن محدودیت ایجاد کند. اگر پرچم خارجی بود شاید مشکل پیدا می‌کردیم، اما با پرچم ایران هیچ مشکلی وجود نداشت. این‌طور می‌توان گفت تجارت آزاد حق ایران است و کسی نمی‌تواند آن را از ما سلب کند.
وی در عین‌ حال درباره صادرات فرآورده‌های نفتی به ونزوئلا تأکید می‌کند: اگر سروصدای رسانه‌ای و گفت‌وگوهای گاه و بیگاه نبود، ایران می‌توانست بیشتر از مقدار کنونی به این کشور فرآورده‌های نفتی صادر کند.