جانورشناسی که جان میلیون‌ها انسان را نجات داد

۱.پارلمان انگلیس تحت تأثیر نتایج روش جنر، ۳۰۰۰۰ پوند به وی اختصاص داد تا برای افتتاح كلینیك واكسیناسیون جدید در لندن مورد استفاده قرار گیرد.


قسمت پاياني
 میراث ادوارد جنر
۱.پارلمان انگلیس تحت تأثیر نتایج روش جنر، ۳۰۰۰۰ پوند به وی اختصاص داد تا برای افتتاح كلینیك واكسیناسیون جدید در لندن مورد استفاده قرار گیرد.
۲.جنر نه تنها به انقلابی شدن و شروع تحقیقات ایمنی و پزشکی کمک کرد، بلکه دستاوردهای وی جهانی بودند و نه فقط ملی.
۳.در سال ۱۸۰۳ پزشکان آمریکایی نیز شروع به استفاده از ایده‌های وی کردند.
۴.در سال ۱۸۰۵ ناپلئون خواستار واکسیناسیون سربازانش شد.
۵.سرانجام در سال ۱۸۵۳، پس از شیوع همه‌گیری مجدد آبله، دولت انگلستان قانون واکسیناسیون را تصویب کرد.
۶.قانون جدید ایجاب می‌کرد که همه در برابر آبله واکسینه شوند. دولت وقت بریتانیا واکسیناسیون را نه تنها اجباری بلکه رایگان انجام داد. کلیسای بریتانیا همسو با پادشاه جرج چهارم بود اما تزریق واکسن در سایر کشورها با مقاومت جدی کلیسا مواجه شد.
۷.کشف جنر به جز اینکه یک روش ایمن‌سازی پایدار بود بلکه روشی مقرون به صرفه محسوب می‌شد و کمک بزرگی به سلامت عمومی کرد.مصونیت گسترده‌ای که با کشف جنر محقق شد سرانجام به ریشه‌کن شدن بیماری آبله منجر شد.
۸.آمریکا با به رسمیت شناختن دستاوردهای جنر، در سال ۱۸۰۲ وی را به عضویت افتخاری آکادمی هنر و علوم آمریکا  منصوب کرد. او در سال ۱۸۰۶ به عنوان عضو خارجی آکادمی سلطنتی علوم سوئد انتخاب شد. امروزه مجسمه‌های جنر را می‌توان در سراسر انگلستان، ایالات متحده و کشورهای دیگر یافت. او ضمناً مدرک دکترای افتخاری را از فرانسه کسب کرد و یک هدیه انگشتر از امپراطور روسیه دریافت کرد.
۹.در حالی که آبله اولین بیماری است که یک واکسن برای آن
ساخته شد، پس از کشف جنر تحقیقات پزشکی گسترده‌ای بر اساس کارهای وی انجام گرفت و واکسیناسیون برای بسیاری از بیماری‌های شایع دیگر نیز تولید شد.
۱۰.طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO)، امروزه واکسن‌هایی علیه ۲۵ بیماری عفونی وجود دارد که همگی براساس ایده کلی جنر عمل می‌کنند. امروزه ایده اساسی جنر مبنی بر اینکه نوع خفیف بیماری می‌تواند به ایمن‌سازی در برابر بیماری کمک کند، با استفاده از تجهیزات فنی مشاهده و به وسیله آزمایش ثابت شده است.
۱۱.این روش جان صدها هزار انسان را نجات داد و همچنان یکی از بزرگترین دستاوردهای پزشکی در طول تاریخ بشریت محسوب می‌شود.