تأثیر شرایط روز جهان بر آینده نفت و نیروی ایران بررسی شد

تأثیر شرایط روز جهان بر آینده نفت و نیروی ایران بررسی شد

تأثیر شرایط روز جهان بر آینده نفت و نیروی ایران بررسی شد

«تأثیر شرایط روز جهان بر آینده نفت و نیروی ایران» در نخستین روز برگزاری ششمین دوره کنگره و نمایشگاه راهبردی نفت و نیرو بررسی شد.
به گزارش خبرنگار شانا، امیرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت، ریاست این نشست تخصصی را که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های نفت، نیرو و امور خارجه برگزار شد، به‌عهده داشت. ارتباط با محمدسانوسی بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و مسعود نیلی، رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف هم به‌دلیل مشکلات فنی برقرار نشد.
 ضرورت گسترش همکاری‌های بین‌المللی
عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا نخستین سخنران این نشست تخصصی بود. زمانی‌نیا او را این‌گونه معرفی کرد: «استاد دانشگاه است و نیاز به معرفی ندارد. مپنا هم شرکت شناخته‌شده‌ای است.
۷۰ درصد نیروگاه‌هایی که در کشور برق تولید می‌کنند ازسوی مپنا ساخته شده هستند بنابراین سهم عمده‌ای در موفقیت‌ها و ناکامی‌های برق دارند. مپنا یک شرکت جهانی است که در سطح شرکت‌های بزرگ و معروف همانند زیمنس قرار دارد و در ایران هم جزو موفق‌ترین شرکت‌هاست.»
علی‌آبادی که «عوامل پیشران تأثیرگذار بر آینده انرژی» را به‌عنوان موضوع سخنرانی خود انتخاب کرده بود، در این نشست بر ضرورت تحول شبکه‌های سنتی به شبکه‌های هوشمند تأکید کرد و گفت:‌ اگر ما دنبال شکل جدید بازار برق هستیم باید به این مهم توجه کنیم، البته این بازار جدید باید به سیستم‌های هوشمند گرمایشی و سرمایشی نیز تجهیز شود.
وی یکی از کسب‌وکارهای بسیار مهم در آینده را «انرژی به‌عنوان یک خدمت» عنوان کرد و افزود:‌ این به معنای ارائه خدمات مختلف حوزه انرژی به مشتریان به واسطه توسعه هوشمندی در بخش‌های مختلف تولید، انتقال، توزیع و مصرف حوزه انرژی یا برق است.
مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه ایران افزون بر داشتن منابع عظیم سوخت‌های فسیلی، ظرفیت بسیاری در انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به مقدار کم و با نرخ بالا در حال اجراست.
علی‌آبادی با بیان اینکه ایران در دوران تحریم در جهت ارتقای سیستم برق و توسعه نیروگاه اقدام‌های خوبی انجام داده و تولید برق ایران هم‌اکنون به اندازه آلمان است، تصریح کرد: امیدوارم تحریم‌های ظالمانه به‌زودی برطرف شود و همکاری بین‌المللی توسعه یابد. همکاری بین‌المللی افزون بر منافع منطقه‌ای، منافع جهانی بسیاری خواهد داشت.