کامیون‌های ایرانی وارد آذربایجان می‌شوند

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری از امکان ورود کامیون‌های ایرانی به خاک آذربایجان از هفته جاری خبر داد.


مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری از امکان ورود کامیون‌های ایرانی به خاک آذربایجان از هفته جاری خبر داد.
جواد هدایتی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مذاکرات  هیئت آذربایجانی به ریاست معاون نخست‌وزیر این کشور با هیئت ایرانی به ریاست وزیر راه و شهرسازی گفت:
در حال حاضر ترانزیت ناوگان ایرانی از خاک آذربایجان با اسکورت انجام می‌شود؛ به این معنا که ناوگان ما وارد خاک آنها شده و تحت شرایطی که عمدتاً رعایت کنترل‌های بهداشتی است، با همراهی چند خودروی پلیس و به صورت دسته ۲۰ تا ۳۰ تایی کامیون‌ها از مرز خارج می‌شوند. نقش خودروهای اسکورت برای نظارت بر کامیون‌ها جهت خارج نشدن از مسیر و نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که ناوگان ما را تحت‌الحفظ از یک مرز تحویل گرفته و تا خروج از مرز دیگر همراهی می‌کنند.
هدایتی یادآور شد: نوع دیگر تردد کامیون‌های ایرانی به آذربایجان با هدف صادرات کالاهای ایرانی به مقصد آذربایجان و حمل محموله‌های صادراتی است که از ابتدای پاندمی کرونا، اجازه ورود به قلمرو آذربایجان به ناوگان ایرانی داده نمی‌شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر در مرزهای آستارا و بیله‌سوار، آذری‌ها شرایطی ایجاد کردند که کامیون‌ها اجازه ورود به داخل قلمرو را نداشته و در محدوده‌ای در داخل پایانه مرزی مبادرت به تخلیه کالای ما می‌کنند و از آنجا با ناوگان آذری به داخل آذربایجان حمل می‌شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: این موضوع مورد اعتراض هم بخش حمل و نقل و هم بخش صنعت و تولید بود چون تخلیه و بارگیری مجدد کالاها از کامیون‌های ایرانی به کامیون‌های آذری، آسیب جدی به کالاها وارد می‌کند و هزینه بالایی برای بخش حمل و نقل و تولید دارد چرا که این موضوع از سوی آذری‌ها با مبالغ بالایی به ما تحمیل شده بود.
هدایتی گفت: قرار شد طرف آذری تا دو روز آینده مقدمات ورود ناوگان ایرانی به خاک آذربایجان را فراهم کند که ممکن است این موضوع تا آخر ژانویه هم به طول بینجامد.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره علت شلوغی‌های اخیر مرز آستارا و ایجاد صف طولانی کامیون‌ها در پایانه مرزی آستارا گفت: مرز آستارا عمدتاً صادراتی است و یکی از مرزهایی است که کالاهای ما را به اتحادیه اوراسیا و عمدتاً روسیه می‌رسانند. این کالاها بیشتر محصولات باغی و کشاورزی ما هستند.