عدم توجه به «قانون هواي پاك» نفس شهرها را تنگ كرده است

در طول سه هفته اخير، هواي شهر تهران، به‌شدت آلوده بوده و هست و گويا اين آلودگي را پايان یافتن نيست، چون ماجراي بد وبدتري در انتخاب مصرف گازوبرق و يا تنفس مازوت وجود دارد. نيروگاه‌ها و برخي كارخانه‌ها ناچارند ازمازوت استفاده كنند حتي اگر به گفته كارشناسان، ميزان گوگرد موجود در هواي تنفسي، دوبرابر شود. در اين سه هفته تقريبا مرگ‌بار-چون مراجعه مردم به اورژانس افزايش يافته، چون ويروس كرونا در هواي آلوده ماندگاري بيشتري دارد- شاخص کیفیت هوا روی عدد ۱۴۶‌ قفل كرده است و هوای تهران برای سومین هفته متوالی آلوده است. تهران از ابتدای سال تنها ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۲ روز هوای قابل قبول، ۸۸‌‌ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۹ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

عدم توجه به «قانون هواي پاك» نفس شهرها را تنگ كرده است

در طول سه هفته اخير، هواي شهر تهران، به‌شدت آلوده بوده و هست و گويا اين آلودگي را پايان یافتن نيست، چون ماجراي بد وبدتري در انتخاب مصرف گازوبرق و يا تنفس مازوت وجود دارد. نيروگاه‌ها و برخي كارخانه‌ها ناچارند ازمازوت استفاده كنند حتي اگر به گفته كارشناسان، ميزان گوگرد موجود در هواي تنفسي، دوبرابر شود. در اين سه هفته تقريبا مرگ‌بار-چون مراجعه مردم به اورژانس افزايش يافته، چون ويروس كرونا در هواي آلوده ماندگاري بيشتري دارد- شاخص کیفیت هوا روی عدد ۱۴۶‌ قفل كرده است و هوای تهران برای سومین هفته متوالی آلوده است. تهران از ابتدای سال تنها ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۲ روز هوای قابل قبول، ۸۸‌‌ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۹ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.
همين مسئله موجب نگراني مسئولان بهداشتي كشور شده و رئیس روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفته:«آلودگی هوا موضوعی زیست‌محیطی است و با بیماری‌های تنفسی ارتباط دارد.آلودگی هوا با توجه به تأثیر روی بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی قطعا باعث بیماری‌زایی کووید۱۹ می‌شود و یکی از عوامل افزایش مشکلات بیماران کرونایی است. با توجه به شیوع نوع جدید از ویروس کرونا که به کشور‌های همسایه نیز رسیده است قطعا در مورد این‌که در اواسط زمستان شاهد خیز جدید باشیم، احتمالات زیادی وجود دارد.»
از متهمان رديف اول آلودگي هوا در طي اين چندسال، خودروها و موتورسيكلت‌هاي فرسوده هستند كه بايد به‌نحوي اسقاطي محسوب شده و از رده خارج شوند.
طبق قانون هواي پاك، واردکنندگان خودرو بايد پیش از ممنوعیت واردات خودرو موظف بودند به‌ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می‌کردند، اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه سال ۱۳۹۷، ‌گواهی‌های اسقاط در مراکز اسقاط خودرو نیز بی‌مشتری ماند. از طرف دیگر مصوبه‌ دولت که براساس آن از سال ۱۳۸۷ خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده کنند هم بر اساس مصوبه مهر ماه سال ۱۳۹۶ هیات وزیران حذف شده است. نکته‌ کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که وزارت صمت هم در سال‌های گذشته در راستای منافع خودرو و موتورسیکلت‌سازان، اجرای چندین بند از قانون هوای پاک را به‌تعویق انداخت یا لغو کرد.
از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، تولید و عرضه سوخت استاندارد، ارتقای استاندارد خودروهای نو، تجدید و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تبیین شرایط اضطرار آلودگی هوا، پایش و کنترل آلودگی صنایع،
رفع آلایندگی موتورخانه‌ها و سامانه‌های احتراق خانگی، بیابان‌زدایی و مقابله با گرد و غبار، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ایجاد شعب تخصصی رسیدگی به تخلفات محیط‌ زیستی در مراجع قضایی از مهم‌ترین مواردی است که در قانون هوای پاک مطرح شده، اما با وجود گذشت سه سال از ابلاغ قانون هوای پاک، بندهاي مختلف این قانون با اولویت از جانب دستگاه‌های متولی پیگیری نشده است.

اما جالب‌ترين نكته اين است كه به‌جاي توجه به «قانون هواي پاك» و تذكر به مسئولان ذيربط و گرفتن تصميم‌هاي جدي و موثر در مورد مازوت‌سوزي، مرغ برخي مسئولان بهداشتي و غيربهداشتي همچنان يك پا دارد و آن‌هم ديوار كوتاه مردم است؛ چراكه همين رئیس روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به‌جاي چانه‌زني در مورد عدم استفاده از مواد آلاينده هوا  و حذف خودروها و موتورسيكلت‌هاي فرسوده، بازهم به مردم تذكر داده است كه:«حتما از شرکت در اجتماعات و مهمانی‌هاي کوچک پرهیز کنند و تابع محدودیت‌های ایجاد شده باشند. هم‌زمان شدن خیز جدید به‌همراه نوع جهش یافته ویروس انگلیسی تهدید بزرگی برای ما محسوب می‌شود.»