باکتری‌ها و رابطه آن‌ها با سلامت روانی ما !

بدن ما هم از آن سیستم‌های شگفت‌انگیز است؛ سیستمی که می‌تواند از موجودات میکروسکوپی و تک یاخته‌ای دیگری گه وارد ارگانیسم بدن می‌شوند، گاهی بهترین استفاده ممکن را بکند. البته، این سود و فایده‌رسانی، دوطرفه است و می‌توان گفت این همزیستی هم به باکتری ها سود می‌رساند و هم به انسان. پژوهشگران ژاپنی فهمیده‌اند که موجودات میکروسکوپی داخل روده از عوامل تاثیرگذار در تولید سروتونین و دوپامین در مغز هستند. در نتيجه می‌توانند باعث رشد و بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و به‌خصوص تنظیم ساعت بدن شوند!

باکتری‌ها و رابطه آن‌ها با سلامت روانی ما !



بدن ما هم از آن سیستم‌های شگفت‌انگیز است؛ سیستمی که می‌تواند از موجودات میکروسکوپی و تک یاخته‌ای دیگری گه وارد ارگانیسم بدن می‌شوند، گاهی بهترین استفاده ممکن را بکند. البته، این سود و فایده‌رسانی، دوطرفه است و می‌توان گفت این همزیستی هم به باکتری ها سود می‌رساند و هم به انسان.  پژوهشگران ژاپنی فهمیده‌اند که موجودات میکروسکوپی داخل روده از عوامل تاثیرگذار در تولید سروتونین و دوپامین در مغز هستند. در نتيجه می‌توانند باعث رشد و بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و به‌خصوص تنظیم ساعت بدن شوند!
بسیاری از افراد به رابطه میان غذا و خواب فکر می‌کنند. گروهی از پژوهشگران "دانشگاه تسوکوبا" (University of Tsukuba) ژاپن امیدوارند بتوانند بر واسطه‌های مهمی که در این میان نقش دارند، یعنی میکروب‌های باکتریایی روده تمرکز کنند. بررسی دقیق آن‌ها روی موش‌ها نشان داد که باکتری‌ها تا چه اندازه می‌توانند محیط و محتوای روده را تغییر دهند که در نهایت بر رفتارهایی مانند خواب تأثیر می‌گذارد.
آزمايش‌هایی که روی موش‌ها انجام شده نشان می‌دهد موش‌هایی که تحت تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها بودند و محیط میکروبی روده‌شان میکروب‌های کمتری داشته؛ خواب و ساعت بدن‌شان بهم ریخته!
پژوهشگران معتقدند می‌شود در آینده با داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف محصولات پروبیوتیک مشکل بی‌خوابی را حل کرد و نیاز به قرص خواب نیست!
پژوهشگران با بررسی نوار مغزی موش‌ها، نحوه خواب آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که "خواب همراه با حرکات سریع چشم"(REM) و "خواب بدون حرکت سریع چشم"(non-REM) هنگام شب و زمانی‌که موش‌ها باید فعال باشند، در موش‌های بدون میکروبیوت‌ها در مقایسه با موش‌های کنترل‌شده، بیشتر است. هم‌چنین هنگام روز و زمانی‌که موش‌ها باید بیشتر بخوابند، خواب بدون حرکت سریع چشم، کمتر است.
میزان خواب همراه با حرکات سریع چشم هم طی روز و هم هنگام شب بیشتر بود؛ در حالی‌که میزان خواب بدون حرکت سریع چشم فقط طی روز بیشتر بود. می‌توان گفت که جابه‌جایی میان مراحل خواب و بیداری، در موش‌هایی که میکروبیوت‌های روده آن‌ها تخلیه شده است، بیش از گروه کنترل‌شده صورت می‌گیرد.
حدس پروفسور یاناگیساوا این است که کمبود سروتونین می‌تواند عامل بروز ناهنجاری‌ در خواب باشد. با وجود این، مکانیسم دقیق آن باید مورد بررسی قرار بگیرد.
وی در این باره گفت: ما دریافتیم که تخلیه میکروب، به از بین رفتن سروتونین در روده منجر می‌شود و می‌دانیم که سطح سروتونین در مغز می‌تواند چرخه‌های خواب و بیداری را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، تغییر میکروب‌ها در روده به واسطه تغییر رژیم غذایی، می‌تواند به کسانی که مشکل خواب دارند کمک کند.