۶ نشانه ضعف سيستم ايمني بدن

اين روزها در حالي كه با بحران شيوع گسترده و گاهي مهارناپذير كوويد۱۹ مواجه هستيم، بسياري از كارشناسان پزشكي بر تقويت سيستم ايمني بدن تاكيد مي كنند.



اين روزها در حالي كه با بحران شيوع گسترده و گاهي مهارناپذير كوويد19 مواجه هستيم، بسياري از كارشناسان پزشكي بر تقويت سيستم ايمني بدن تاكيد مي كنند. البته مي توان به استفاده از انواع مواد غذايي كه داراي املاح، ويتامين ها و پروتئين هستند، به تقويت سيستم ايمني بدن كمك كرد، اما مشكل از جايي آغاز مي شود كه برخي افراد به طور ژنتيكي، دچار ضعف سيستم ايمني بدن هستند. اين افراد معمولا بايد به وجود اين 6 نشانه در بدن توجه كنند:
 بهبود زخم‌ها بیشتر از حد معمول طول می کشد
زمانی‌که با یک بریدگی، خراشیدگی یا زخم‌های دیگر مواجه می شویم، سیستم ایمنی وارد عمل می‌شود. زمانی‌که زخمی ایجاد می‌شود، گلبول‌های سفید خون به مبارزه با عفونت کمک می‌کنند، در شرایطی که گلبول‌های قرمز در ساخت بافت جدید نقش دارند. اما اگر سیستم امینی بدن ما ضعیف باشد، تمام این موارد مدت زمان بیشتری طول کشیده و روند بهبود زخم طولانی می‌شود.
 استرس داریم
استرس موجب فعال شدن واکنش جنگ یا گریز در بدن می‌شود که افزایش التهاب را به همراه دارد. اگر استرس و التهاب حالت مزمن به خود بگیرند، فعالیت سیستم ایمنی را مختل کرده و سلول‌های محافظ بدن ما در برابر مهاجمان را سرکوب می‌کنند.استرس بلندمدت توجه بدن را بیشتر به سمت غریزه زنده ماندن هدایت کرده و کمتر به حفظ و نگه‌داری از آن توجه می‌شود. بر همین اساس است که افرادی که استرس مزمن را تجربه می‌کنند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های مختلف و مکرر هستند.
 به‌طور مکرر به عفونت‌های گوش و سینوس مبتلا می‌شویم
اگر بیش از چهار عفونت گوش یا سه عفونت سینوس را در یک سال تجربه کنیم، ممکن است به یک اختلال نقص سیستم ایمنی مبتلا باشیم. شرایطی مشابه در مورد ابتلا به سینه پهلو دو بار در سال یا استفاده از دو دوره آنتی‌بیوتیک در سال نیز صادق است.
 همواره با سرماخوردگی مواجهيم
اگرچه سرماخوردگی ممکن است نسبت به عفونت‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد کمتر جدی باشد، اما هم‌چنان شرایطی آزاردهنده است. اگر همواره بیمار هستیم، این می‌تواند نشانه‌ای هشداردهنده از نقص در عملکرد سیستم ایمنی بدن باشد. اما پیش از این‌که نگران شویم، سبک زندگی خود را بررسی کنیم.
 بیش از حد احساس خستگی می‌کنیم
خستگی دلایل مختلفی دارد، از این‌رو، مواجهه با این شرایط همواره به معنای ضعف در سیستم ایمنی نیست. ابتدا بهتر است برای بررسی ابتلا به کم خونی، آپنه خواب، اختلال غدد درون ریز یا شرایط زمینه ای دیگر آزمایش دهیم. اگر احتمال این موارد رد شد، ممکن است سیستم ایمنی بدن ما به کمک نیاز داشته باشد.
 زمان زیادی را در توالت سپری می‌کنیم
در شرایطی اسهال یا یبوست مزمن یا هر دو می‌توانند با سندرم روده تحریک پذیر مرتبط باشند، اما این شرایط می‌تواند نشانه‌ای از ضعف در سیستم ایمنی بدن یا استرس نیز باشد. و ما می‌دانیم که استرس می‌تواند انسان را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت، به‌ویژه عفونت‌های ویروسی سازد.
تقویت سیستم ایمنی: کمبود ویتامین D ممکن است به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی منجرشده و خطر عفونت را افزایش دهد.