كرم ضد آفتاب؛ در خانه يا بيرون از خانه؟

شايد شما هم مثل برخي از مردم فكر مي‌كنيد كه چون در خانه و يا در محيط بسته هستيد، پوست‌تان از اشعه ماورای بنفش خورشيد در امان است، پس نيازي نيست از كرم ضد آفتاب استفاده كنيم. اما واقعيت اين است كه اشعه ماوراي بنفش UVA ، حتي در محيط خانه هم می‌تواند به پوست شما نفوذ كند.

كرم ضد آفتاب؛ در خانه يا بيرون از خانه؟



شايد شما هم مثل برخي از مردم فكر مي‌كنيد كه چون در خانه و يا در محيط بسته هستيد، پوست‌تان از  اشعه ماورای بنفش خورشيد در امان است، پس نيازي نيست از كرم ضد آفتاب استفاده كنيم. اما واقعيت اين است كه اشعه ماوراي بنفش UVA ، حتي در محيط خانه هم می‌تواند به پوست شما نفوذ كند.
اين را هم در نظر داشته باشيد كه اگر حتي به مدت طولاني در برابر مانيتور كامپيوتر قرار داريد هم بايد از كرم ضدآفتاب استفاده كنيد. اين اشعه ها با نفوذ به پوست شما، موجب از بین رفتن خاصیت انعطاف‌پذیری، به وجود آمدن نشانه‌هایی از پیری مانند چین و چروک در پوست ایجاد
مي شود. در محيط خانه و در فضاي بسته، اشعه ماوراي بنفش خورشيد از طریق پنجره‌ها وارد مي شود. اين اشعه در هوای ابری هم در پوست نفوذ می‌کند. در واقع تنها زمانی که در یک اتاق بدون پنجره باشید، از خطر نفوذ UVA بر پوست درامانيد.
در یک روز تاریک زمستانی یا هوایی ابري و بارانی هم بايد از كرم ضدآفتاب استفاده كنيد.استفاده از ضد آفتاب با طیف گسترده در طول سال در داخل خانه بسیار مهم است. نور UVA با تجزیه کلاژن و بافت الاستیک، باعث پیری زودرس پوست می‌شود. هم‌چنین در تشکیل سلول‌های سرطانی در پوست نقش‌ موثري دارد.
نور آبی ساطع شده از صفحه‌های دیجیتال مانند كامپيوتر، تلفن همراه، تبلت و تلویزیون می‌تواند از دو طریق روی پوست شما تأثیر بگذارد. نخست این‎که نور آبی می‌تواند تولید ملانین یا رنگدانه را در پوست افزایش دهد، که این اتفاق منجر به ایجاد لکه‌های پیری بر روی پوست می‌شود. نور آبی همچنین می‌تواند با ایجاد رادیکال‌های آزاد، باعث التهاب، تجزیه کلاژن و بافت الاستیک در پوست شود.
 بنابراین، سستی در مصرف ضد آفتاب در محیط داخلی را فراموش کنید و مانند زمانی که بیرون می‌روید، ضد آفتاب بزنید. البته با توجه به این‎که پوست شما در محیط‌های داخلی، اشعه کمتری جذب می‌کند شما نیاز به تمدید مداوم ضد آفتاب در هر دو ساعت مانند زمانی که بیرون از خانه هستید، ندارید.