معضلی به نام واکسن آنفلوآنزا

با وعده و وعیدهای مختلف در رابطه با خرید و وارد کردن واکسن آنفلوآنزا، و توزیع آن در داروخانه ها و ارائه آن با کارت ملی به مردم به قیمت مناسب-چیزی در حدود ۴۳ هزارتومان- اغلب آنانی که نیاز مبرم به تزریق این واکسن داشتند، بی صبرانه منتظر آن بودند تا مگر فرصت استفاده از آن را پیدا کنند.

معضلی به نام واکسن آنفلوآنزا


با وعده و وعیدهای مختلف در رابطه با خرید و وارد کردن واکسن آنفلوآنزا، و توزیع آن در داروخانه ها و ارائه آن با کارت ملی به مردم به قیمت مناسب-چیزی در حدود 43 هزارتومان- اغلب آنانی که نیاز مبرم به تزریق این واکسن داشتند، بی صبرانه منتظر آن بودند تا مگر فرصت استفاده از آن را پیدا کنند. اما متاسفانه و طبق معمول، با توجه به مشکلات تحریم و حضور فعلانه کاسبان تحریم، فعلا دو میلیون دوز از این واکسن وارد شده که هنوز در داروخانه ها توزیع نشده، که اگر هم توزیع شود قرار است سهم هر داروخانه ده عدد واکسن باشد که طبعا این تعداد صرف کارکنان هر داروخانه خواهد شد و چیزی به دست مردم نخواهد رسید.  البته مسئولان ذیربط می گویند واجدین شرایط-کودکان زیر 7سال، افراد بالای 60 سال، زنان باردار، افراد دارای بیماری های زمینه ای و ...- برای دریافت این واکسن باید به مراکز پزشکی مراجعه کنند تا واکسن را با قیمت آزاد
200 هزارتومان دریافت دارند. با توجه به تعداد بالای این افراد، دومیلیون دوزی که وارد شده، کفاف مردم عادی را نخواهد داد، و احتمالا کسانی پیش از مردم عادی هستند. افرادی که به دلایل خاصی ... به این میزان واکسن دست خواهند یافت . و طبعا مردم باید منتظر بمانند تا احتمالا خریدن و وارد کردن دور بعدی واکسن آنفلوآنزا.
بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های پخش دارو:«25 روز است که واکسن آنفلوآنزا وارد انبارهای شرکت‌های پخش دارو شده است. براساس دستور وزارت بهداشت بنا شده تا واکسن‌ها تنها در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه قرار بگیرد تا آن‌ها عرضه را آغاز کنند.» اما در عین حال همین مقام در ادامه چنین توضیح داده است که:«تجربه ناموفق توزیع داروها در مراکز بهداشتی در سال‌های گذشته پیش روی ما است که گاهی اوقات شاهد بودیم داروها به‌جای این‌که مستقیم به دست مصرف‌کننده اصلی برسد، از مراکز توزیع غیرمجاز سر درآورده و با قیمت‌های سودجویانه عرضه شده است. به همین دلیل ما در این خصوص هشدارهای لازم را به مسئولین و سیاستگذاران ارائه کرده‌ایم. شرکت‌های واردکننده در خصوص توزیع این واکسن، سیاست‌گذار نیستند و درحال حاضر بخش ناچیزی از واکسن‌ها به دستور سازمان غذاو دارو تحویل داروخانه مجلس شده است.»