برگزاری متمرکز بسکتبال انتخابی کاپ آسیا

با اعلام کنفدراسیون بسکتبال آسیا (فیبا آسیا) قرار است دیدارهای پنجره دوم و سوم انتخابی کاپ آسیا به صورت متمرکز برگزار شود؛ ایران هم متقاضی میزبانی دیدارهای این رقابت‌هاست.


با اعلام کنفدراسیون بسکتبال آسیا (فیبا آسیا) قرار است دیدارهای پنجره دوم و سوم انتخابی کاپ آسیا به صورت متمرکز برگزار شود؛ ایران هم متقاضی میزبانی دیدارهای این رقابت‌هاست.
به گزارش مهر، تیم های شرکت کننده در رقابت های کاپ آسیا از طریق برگزاری دیدارهای انتخابی در قالب پنجره های مختلف مشخص می شوند.
دیدارهای پنجره نخست این رقابت ها اسفندماه سال گذشته برگزار شد و تیم ملی بسکتبال کشورمان طی دو دیدار خانگی موفق به شکست سوریه (۹۴ بر ۴۸) و قطر (۹۵ بر ۵۲) شد. طبق برنامه اعلام شده از سوی کنفدراسیون بسکتبال آسیا (فیبا آسیا)، پنجره دوم و سوم انتخابی کاپ آسیا به ترتیب از ۶ آذرماه و ۳۰ بهمن ماه آغاز می شود.
پیش از این فیبا آسیا برنامه این دو پنجره را مانند پنجره نخست به صورت رفت و برگشت اعلام کرده بود. طبق این برنامه ملی پوشان بسکتبال کشورمان اولین دیدار خود در پنجره دوم را ۷ آذرماه در تهران و برابر عربستان برگزار خواهند کرد. ۱۰ اسفند ماه هم برای دیدار آنها برابر سوریه تعیین شده که به میزبانی این تیم عربی برگزار می شود.
قطر و عربستان هم حریفان تیم ملی بسکتبال در پنجره سوم هستند. دیدار برابر این تیم ها به ترتیب ۳۰ بهمن ماه در قطر و ۳ اسفندماه در عربستان برگزار شود.
این برنامه ریزی ها در حالی خیلی وقت پیش از این توسط فیبا آسیا مصوب و اطلاع رسانی شد که حالا اجرای آنها به خاطر شیوع جهانی کرونا منتفی شده است.
مسئولان بسکتبال آسیا به خاطر فراگیری کرونا و اینکه برگزاری دیدارها به صورت همیشگی در این شرایط مقدور نیست، تصمیم به برگزاری متمرکز دیدارهای پنجره دوم و سوم کاپ آسیا گرفته اند تا اینگونه شرایط ایمنی و بهداشتی برای حفظ سلامت شرکت کنندگان در مقابل بیماری کوئید ۱۹ را تقویت کنند. آنها این موضوع را  پس از طرح در برخی نشست های اخیر کمیسیون های مختلف مانند کمیسیون پزشکی که رامین طباطبایی هم عضو آن است، دو روز پیش به صورت رسمی به کشورهای عضو از جمله ایران اطلاع رسانی کرده اند.
در ایمیل دریافتی توسط فدراسیون بسکتبال، بر برگزاری دیدارها به صورت متمرکز تاکید شده و اینکه یکی از کشورهای هر گروه باید مسئولیت میزبانی را عهده دار شوند اما در مورد زمان مسابقات و تغییر احتمالی آنها توضیحی ارائه نشده است.
بدین ترتیب یکی از کشورهای ایران، قطر، عربستان و سوریه باید مسئولیت برگزاری دیدارهای پنجره دوم و سوم انتخابی کاپ آسیا در گروه E را بر عهده بگیرند.
رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال با تایید این موضوع به مهر گفت: دیدارهای پنجره دوم و سوم انتخابی کاپ آسیا می تواند در یک کشور واحد برگزار شود یا اینکه دو کشور به عنوان میزبان این دو پنجره انتخاب شود.
وی تاکید کرد: ایران متقاضی میزبانی این رقابت هاست اما هنوز درخواست خود را به فیبا آسیا اعلام نکرده ایم. احتمالا برای میزبانی یکی از پنجره ها اعلام آمادگی خواهیم داشت.
رئیس فدراسیون بسکتبال تصریح کرد: از طرف دیگر کشورها هم هنوز درخواستی در این زمینه مطرح نشده است. در هر صورت ایران برای دیدارهای پنجره دوم کاملا آماده بود و بر همین اساس این تصمیم را داریم که مسئولیت برگزاری دیدارهای متمرکز را بر عهده داشته باشیم.