پروژه راه‌آهن در مسیر توسعه

قطار تا ۴ سال آینده به بوشهر می‌رسد؛

شیراز یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی در جنوب ایران بوده که از گذشته تاکنون به عنوان یک مطالبه مهم و اساسی در بین مردم مطرح بوده است. پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز یکی از پروژه‌های مهم و استراتژیک برای توسعه استان بوشهر و اتصال آن به شبکه ریلی کشور است.

حامد عرب زاده
شیراز یکی از مهم‌ترین پروژه‌های زیرساختی در جنوب ایران بوده که از گذشته تاکنون به عنوان یک مطالبه مهم و اساسی در بین مردم مطرح بوده است.
پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز یکی از پروژه‌های مهم و استراتژیک برای توسعه استان بوشهر و اتصال آن به شبکه ریلی کشور است.
این پروژه با هدف تسهیل جابجایی بار و مسافر و رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه در حال اجرا است. طول کل مسیر از شیراز تا بوشهر ۴۳۷ کیلومتر است و به ۱۱ قطعه اجرایی تقسیم شده است.
پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز از مصوبات سفر اول دولت نهم به استان بوشهر در سال ۱۳۸۶ بود و هدف اصلی این پروژه، اتصال استان بوشهر به شبکه ریلی کشور، جابجایی سه میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال اول بهره‌برداری و افزایش این ارقام طی ۱۰ سال آینده است.همچنین، اتصال بندر عسلویه به شبکه ریلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند به توسعه اقتصادی منطقه کمک کند که در این طرح راه‌آهن قرار گرفته است.
 چالش‌ها و پیشرفت‌ها
با وجود گذشت ۱۵ سال از آغاز پروژه، پیشرفت فیزیکی آن کمتر از ۱۰ درصد بوده است. این پروژه با چالش‌های متعددی از جمله تأمین اعتبار و شرایط توپوگرافی سخت منطقه مواجه بوده است. با این حال، اخیراً با دستور رهبر معظم انقلاب و تخصیص اعتبار از محل تهاتر نفت، عملیات اجرایی دو قطعه از این پروژه آغاز شده است.
این پروژه شامل ۱۰ تونل و ۹ پل خاص است که به دلیل شرایط توپوگرافی سخت منطقه، اجرای آن با چالش‌های زیادی مواجه بوده است و در محدوده قطعه ۱۰، ۲ ایستگاه هور و اهرم به ترتیب به طول ۱۱۵۰ متر و ۱۲۰۰ متر در نظر گرفته شده است.
اتصال بندر عسلویه به شبکه ریلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند به رونق اقتصادی و اجتماعی استان بوشهر کمک کند. این پروژه می‌تواند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و افزایش ایمنی
 حمل و نقل داشته باشد.
 تأمین اعتبارات پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز
استاندار بوشهر در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری یک مطالبه دیرینه بوده است که در گذشته به خوبی پیشرفت نداشته است و با سرعت کندی پیش می‌رفت.
احمد محمدی‌زاده اضافه کرد: در دولت سیزدهم عزم جدی برای تکمیل پروژه راه آهن بوشهر - شیراز صورت گرفت و شهید جمهور نگاه ویژه‌ای به تکمیل این طرح داشت.
وی ادامه داد: این پروژه تا قبل از شروع به کار دولت سیزدهم پیشرفت بسیار کمی داشت و تنها چهار قطعه داری پیمانکار بود ولی اکنون همه قطعات این پروژه دارای پیمانکار بوده و در حال تکمیل است.
استاندار بوشهر با اشاره به تصویب ۱.۲ میلیارد یورو برای تکمیل قطعات مختلف پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز افزود: در سال جاری ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای سرعت بخشی در خط ریلی بوشهر - شیراز تزریق شده است.
وی تصریح کرد: از همه ظرفیت‌ها برای تسریع در روند تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز استفاده می‌شود و امید داریم با تأمین مناسب اعتبارات شاهد سرعت بالای تکمیل پروژه باشیم.
به گفته معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، صدای بوق قطار تا چهار سال آینده در استان بوشهر طنین‌انداز می‌شود.
عباس خطیبی اظهار کرد: در دولت سیزدهم تکمیل پروژه راه آهن بوشهر - شیراز پس از ۱۴ سال توقف مجدداً آغاز شد.
وی افزود:تا قبل از دولت سیزدهم بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح تزریق شد اما پیشرفت خاصی حاصل نشد ولی در دولت سیزدهم پیگیری بسیاری صورت گرفت و پس از دور اول سفر رئیس جمهور شهید به استان بوشهر قرار شد از طریق تهاتر نفتی تأمین اعتبار صورت بگیرد که برای این طرح ۱.۲ میلیارد یورو مصوب شد.
معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: برای پیشرفت چهار طرح ریلی مجوزی از رهبر معظم انقلاب صادر شد که اعتبار آن معادل ۱۰.۸ میلیارد یورو بود و اتفاق بزرگی در این عرصه محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه این مسیر ۴۵۰ کیلومتر خط ریلی شیراز به بوشهر دارای ۱۷ قطعه است خاطرنشان کرد: طراحی، تدوین نقشه و انتخاب پیمانکار در دستور کار قرار گرفت و همه این بخش‌ها فعال شد.
 اهمیت پروژه راه‌آهن
اتصال بندر عسلویه به شبکه ریلی کشور می‌تواند به افزایش صادرات و واردات کالاها کمک کند و رونق اقتصادی منطقه را به همراه داشته باشد.
اجرای پروژه‌های زیرساختی مانند راه‌آهن می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد کند و نرخ بیکاری را کاهش دهد و با بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل، سرمایه‌گذاران بیشتری به منطقه جذب خواهند شد که می‌تواند به توسعه صنایع و خدمات مختلف منجر شود.
استفاده از راه‌آهن به عنوان یک روش حمل و نقل ارزان‌تر و کارآمدتر می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل کالاها را کاهش دهد و راه‌آهن بوشهر-شیراز می‌تواند به جابجایی سریع‌تر و ایمن‌تر بار و مسافر کمک کند و ترافیک جاده‌ای را کاهش دهد.