افزایش انواع سرقت‌ها و طرح امنیت «محله محور»

رکود و تورم اقتصادی، افزایش بیکاری و کفاف ندادن دستمزدها برای گذران زندگی، موجب افزایش سرقت‌های مختلف شده است؛ البته که نباید و نمی‌توان این مسائل را برای سرقت دلایل موجهی دانست و سارقان را از جرمی که مرتکب می‌شوند، مبرا کرد؛ اما وضعیت و شرایط نامناسب اقتصادی فی‌نفسه پدیده‌ای جرم‌خیزاست؛ و همچنان که چندی پیش نیروی انتظامی هم اعلام کرد بر تعداد سارقان باراولی افزوده شده است.


رکود و تورم اقتصادی، افزایش بیکاری و کفاف ندادن دستمزدها برای گذران زندگی، موجب افزایش سرقت‌های مختلف شده است؛ البته که نباید و نمی‌توان این مسائل را برای سرقت دلایل موجهی دانست و سارقان را از جرمی که مرتکب می‌شوند، مبرا کرد؛ اما وضعیت و شرایط نامناسب اقتصادی فی‌نفسه پدیده‌ای جرم‌خیزاست؛ و همچنان که چندی پیش نیروی انتظامی هم اعلام کرد بر تعداد سارقان باراولی افزوده شده است. یکی از ساده‌ترین روش‌های سرقت، در شرایط فعلی، زور و خفت‌گیری افراد در کوی و برزن است؛ زیرا در این صورت راه در رو برای سارقان باز است و آنان با زدن به کوچه پس کوچه‌ها به راحتی می‌توانند رد خود را گم کنند و البته در این میان وسیله‌ای به نام موتورسیکلت بر راحتی این زدن و گریختن، افزوده است. برخی افرادی هم که برای گزارش سرقت گوشی‌ها و اموال خود به برخی مراکز نیروی انتظامی مراجعه کرده‌اند،  اغلب پاسخ درخوری نگرفته و به آنان گفته شده که تعداد این نوع سرقت‌ها چنان زیاد شده است که فرصت رسیدگی به همه آن‌ها وجود ندارد؛ زیرا همین الان که در خیابان راه می‌روید ممکن است از کنار دو سه نفر از این سارقان عبور کنید و این یعنی جولان آسوده سارقان گوشی در شهر و عدم امنیت مردم. چنین شده است که بسیاری از مردم حتی در ومواقع ضروری هم گوشی خود را از جیب یا کیف خود بیرون نمی‌آورند. اما این‌هم کافی نیست؛ چون یک زور یا خفت‌گیر، می‌تواند با سلاح گرم یا سرد خود قربانی را وادار کند که گوشی‌اش را از جیب و کیفش درآورده و تسلیم سارق کند. همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که اغلب سارقان مدعی‌اند که برای سرقت گوشی بیش از یک روز در زندان نمانده‌اند، تراکم تعداد چنین زندانیانی زیاد است و معمولا شاکی خصوصی هم از ترس جان خود برای شکایت مراجعه نمی‌کند. با توجه به چنین وضعیتی است که در نهایت فرمانده سپاه تهران گفته تیم‌های ضربت در محله‌های مختلف تهران تشکیل می‌شود تا طرح امنیت «محله‌محور» را اجرا کند. وی هدف این تیم‌ها را مقابله با سرقت و کیف‌قاپی اعلام کرده است.
طرح امنیت«محله‌محور» در حدود سه سال پیش با عنوان طرح «خدمت به امنیت» مطرح شد، اما بنابه دلایلی مانند کمبود تجهیزات لازم، چندان که باید و شاید اجرا نشد؛ اما اینک پس از گذشت سه سال و افزایش جرم و بزه در محله‌های مختلف شهر و قرق شدن بعضی محله‌ها توسط اراذل و اوباش مسلح، به نظر می‌رسد اجرای این‌طرح برای حفظ امنیت مردم و محله‌ها بیش از پیش مورد نیاز است و باید با عزم جدی توسط همه نیروهای حافظ امنیت کشور مورد توجه و اجرا قرار گیرد.