انتشار مقاله علمی از نتایج کار دانش‌آموزان حاضر در المپیاد نانو

داده‌های به دست آمده از کار دانش‌آموزان حاضر در سیزدهمین المپیاد دانش‌آموزی، در قالب یک مقاله‌ علمی در یکی از نشریات معتبر بین‌المللی منتشر شد.

داده‌های به دست آمده از کار دانش‌آموزان حاضر در سیزدهمین المپیاد دانش‌آموزی، در قالب یک مقاله‌ علمی در یکی از نشریات معتبر بین‌المللی منتشر شد.
به گزارش ایسنا، معصومه چمک، دبیر علمی سیزدهمین المپیاد دانش‌آموزی و از نویسندگان این مقاله، درباره این باره گفت: سیزدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و باشگاه دانش‌آموزی نانو در تیرماه ۱۴۰۱ برگزار شد. این رویداد هم به صورت آنلاین و هم عملی بود که در آن کارگاه‌های آموزشی و کار آزمایشگاه انجام شد. یکی از موضوعاتی که در این المپیاد به آن پرداخته شد، تقویت بتن با نانوذرات سیلیکا بود.
وی افزود:۴۰ دانش‌آموز در قالب ۱۳ گروه، کار روی تقویت بتن با کمک نانوذرات سیلیکا را انجام دادند و در نهایت تست‌های آزمایشگاهی مختلفی روی بتن‌های تقویت شده صورت گرفت و آزمون‌هایی نظیر تست استحکام روی محصولات تولیدشده انجام شد. داده‌های مربوط به این تست‌ها جمع‌آوری و در نهایت در قالب یک مقاله علمی این نتایج، تدوین و در یکی از نشریات معتبر بین‌المللی منتشر شد.
چمک اضافه کرد:برای نگارش این مقاله از تجربه و تخصص صادق قربان‌زاده و امیر مالک محمدی از دانشگاه تهران استفاده شد.
صادق قربان‌زاده، دانشجوی دکتری نانو الکترونیک دانشگاه تهران و برنده مدال نقره و برنز دوره‌های پنجم و چهارم المپیاد نانو، ادامه داد: طرح آزمایش در دوره عملی المپیاد به گونه‌ای انجام می‌شود که تیم‌های مختلف آزادی عمل کافی برای تغییر دادن برخی از پارامترهای اثرگذار در خروجی آزمایش را مبتنی بر تجربه و تحلیل خود در آزمایشگاه داشته باشند. به همین دلیل اگر تعداد نقاط مورد آزمایش (تعداد تیم‌ها و پارامترهای
مورد بررسی) از منطق تحلیل‌پذیر علمی پیروی کند، در نهایت خروجی حاصل از کار تیم‌های مختلف قابلیت تحلیل در کنار هم را خواهند داشت.
به نقل از ستاد نانو، نتایج این کار در قالب مقاله‌ای با عنوان Evaluation of the performance of concrete by adding silica nanoparticles and zeolite: A method deviation tolerance study در نشریه Construction and Building Materials به چاپ رسیده است.