پلاستیک و پساب، بلای جان «زمین پاک»

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه زباله‌های پلاستیکی را یکی از مهمترین آلاینده‌های زمین دانست که امروز به معضلی جهان و کشور ما تبدیل شده و گفت: پساب‌ها نیز از دیگر عوامل اصلی آلوده‌کننده زمین است.

پلاستیک و پساب، بلای جان «زمین پاک»

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه زباله‌های پلاستیکی را یکی از مهمترین آلاینده‌های زمین دانست که امروز به معضلی جهان و کشور ما تبدیل شده و گفت: پساب‌ها نیز از دیگر عوامل اصلی آلوده‌کننده زمین است.
احد جلیلیان به مناسبت روز زمین پاک  در گفت و گو با ایسنا، گفت: امسال شعار جهانی روز زمین پاک «امروز من، بدون پلاستیک» و شعار کشور ما نیز «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» تعیین شده و محوریت برنامه‌های امسال مقابله با پسماندهای پلاستیکی است که آسیب جدی به محیط‌زیست وارد می‌کند.
وی از تبعات آلوده‌شدن زمین با پسماندهای پلاستیکی یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین این موارد ماندگاری طولانی مدت پسماندهای پلاستیکی در محیط‌زیست است، بگونه‌ای که تجزیه یک پلاستیک بسته به نوع آن و شرایط محیط طبیعی بین
 ۳۰۰ تا هزار سال زمان نیاز دارد.
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه پسماندهای پلاستیکی نه تنها باعث آلودگی بصری در محیط می‌شود، بلکه مرگ برخی گونه‌های جانوری به دلیل بلع و یا خفه‌شدن با انواع پلاستیک را شاهد هستیم، اظهار کرد: این پلاستیک‌ها همراه با جریان آب وارد دریاها و اقیانوس‌ها شده و حیات این مناطق را نیز تهدید می‌کنند.
به گفته جلیلیان، تجزیه پسماندهای پلاستیکی پایان آلودگی حاصل از آنها نیست و پس از تجزیه، ذراتِ ریز پلاستیک آلاینده آب، خاک و هوا محسوب می‌شود و حجم زیادی از مواد شیمیایی را وارد چرخه طبیعت می‌کند.
وی تنها راهکار مقابله با پسماندهای پلاستیکی را در درجه اول به حداقل رساندن مصرف این نوع پسماندها و در گام بعدی بازیافت آنها اعلام کرد و یادآور شد: بر اساس آمارهای جهانی هر فرد روزانه سه زباله پلاستیکی وارد طبیعت می‌کند.
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه معتقد است، اگر هر فرد در جهان فقط یک پسماند پلاستیکی کمتر وارد چرخه طبیعت بکند، سالانه ۸۰۰ میلیون تن پسماند پلاستیکی کمتری وارد محیط طبیعی می‌شود.
 ۱۰ تا ۱۵ درصد پسماندهای تولیدی در کرمانشاه «پلاستیک» است
جلیلیان سپس به وضعیت تولید پسماندهای پلاستیکی در کشور و کرمانشاه اشاره کرد و ادامه داد: در کشور روزانه ۵۰ هزار تن پسماند تولید می‌شود که حدود ۱۰ درصد آن پلاستیک و قابل بازیافت است. در کرمانشاه نیز روزانه حدود ۷۰۰ تن تولید پسماند داریم که ۱۰ درصد آن پلاستیکی است.
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه خوشبختانه در شهر کرمانشاه حدود ۷۵ درصد پسماندها بازیافت می‌شود، خاطرنشان کرد: البته بخش زیادی از  پسماندهای پلاستیکی توسط زباله‌گردها از مخازن زباله جمع‌آوری می‌شود و به دست شرکت بازیافت نمی‌رسد.
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه یک برنامه مهم که در کرمانشاه برای استفاده بهینه از پسماندهای پلاستیکی با ارزش حرارتی در دستور کار است را استفاده از آنها به عنوان سوخت صنایع سیمان دانست که با جدیت پیگیری می‌شود و چنانچه اجرایی شود نه تنها به صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی کمک خواهد کرد، بلکه باعث می‌شود پسماندهای دارای ارزش حرارتی نیز به شیوه مناسب مدیریت شده و دیگر وارد چرخه محیط طبیعی نشود.
 پساب‌ها؛ تهدیدکننده‌ دیگر زمین پاک
جلیلیان با اشاره به سایر عواملی که در کنار پلاستیک باعث آلودگی زمین می‌شود، افزود:پساب‌ها یکی از مهمترین این موارد است که اگرچه در بسیاری از کشورهای دنیا به فرصت تبدیل شده و به صورت بازچرخانی شده برای صنایع مصرف می‌شود، اما در کشور ما هنوز تهدید به شمار می‌رود.
مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته در کشور و از جمله استان ما نیز تدابیری اندیشیده شده که پساب‌ها برای استفاده صنایع بزرگ و یا آبیاری فضاهای سبز مورد استفاده قرار بگیرد که امیدواریم در کرمانشاه و تا پایان سال بخشی از این کار انجام شود.
وی معتقد است، اگر پساب‌ها بازچرخانی و وارد مدار مصرف صنایع شود، هم در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و هم دیگر شاهد ورود پساب به محیط طبیعی و آلوده شدن زمین و آب‌ها نخواهیم بود.