ثبت‌نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی آغاز شد

آزمون اردیبهشت ماه برگزار می ش‏ود؛

ثبت‌نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی آغاز شده است و داوطلبان تا ۲۷ اسفند فرصت دارند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور در این آزمون ثبت نام کنند.

ثبت‌نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی آغاز شد

ثبت‌نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی آغاز شده است و داوطلبان تا ۲۷ اسفند فرصت دارند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور در این آزمون ثبت نام کنند.
به گزارش مهر، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظر دارد در راستای ماده (۳) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که بر اساس آن ماده (۵) قانون دفاتر اسناد رسمی اصلاح شده است از بین متقاضیان واجد شرایط زیر از طریق آزمون کتبی و اختبار، سردفتر اسناد رسمی انتخاب کند.
داوطلبان واجد شرایط می‌توانند تا یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی
 www.sanjesh.org در آزمون ثبت‌نام کنند.
 متقاضیان در زمان ثبت‌نام باید واجد شرایط ذیل باشند:
۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
۲- اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
۳- داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان برگزاری آزمون (برای آقایان)
۴- نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد
۵- نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضائی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق به موجب احکام قطعی مراجع قضایی و انتظامی
۶- متقاضیان در زمان انتصاب به سردفتری اسناد رسمی باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی، تندرستی و توانائی‌های جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر و روان گردان اعتیاد نداشته باشند.
۷- مطابق ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید در زمان صدور ابلاغ سردفتری به شغل قضاوت، وکالت دادگستری، عضویت در مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری‌ها، عضویت در هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکت‌های تجاری و بانک‌ها یا مؤسسات بیمه و همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اشتغال داشته باشند.
۸- مطابق ماده ۹ قانون دفاتر اسناد رسمی سن سردفتران در بدو اشتغال نباید کمتر از ۲۴ سال و بیشتر از ۵۰ سال باشند. دفتریاران شاغل مادام که به سن بازنشستگی موضوع مواد ۱۰ و ۱۱ قانون دفاتر اسناد نرسیده‌اند (کد ۶۰۶ مجموعه بخشنامه‌های ثبتی) ایثارگران مشمول بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از محدودیت سنی مذکور معاف هستند.
۹- داشتن مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته حقوق قضائی، علوم ثبتی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق سردفتراسناد رسمی، منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
تذکر مهّم: افراد دارای مدرک تحصیلی معادل مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون نیستند.
۱۰- وفق بند (۳) ماده (۶) قانون دفاتر اسناد رسمی داشتن مدرک کارشناسی‌کلیه رشته‌ها با
سه سال تمام سابقه دفتریاری. وفق بند (۶) ماده
(۶ ) قانون دفاتر اسناد رسمی، دفتریاران اول با مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه به‌شرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول.
۱۱- داشتن تصدیق اجتهاد (موضوع بند ۴ ماده ۶ قانون دفاتر اسناد رسمی) تایید شده توسط رییس
قوه قضاییه یا مرجع مورد تایید است.
 مواد امتحانی آزمون کتبی و اختبار سردفتر اسناد رسمی:
۱ـ ادبیات فارسی (با ضریب ۲)
۲ـ عربی (با ضریب ۱)
۳- حقوق ثبت (با ضریب ۳)
۴ـ حقوق مدنی (با ضریب ۳)
۵- حقوق جزا (با ضریب ۲)
۶- حقوق تجارت (با ضریب ۲)
۷- احکام شرعی (با ضریب ۲)
۸- قانون دفاتر اسناد رسمی و آیین ‏نامه مربوط (با ضریب ۳)
۹- اطلاعات عمومی و هوش (با ضریب ۱)
آزمون نمره منفی دارد.
بر اساس مفاد ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، داوطلبانی‌که حداقل ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات یک درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند به عنوان پذیرفته‌شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند. برای ایثارگران حدنصاب مذکور ۶۰ درصد است.
توجه: طبق قانون تفسیر مواد ۳، ۴ و ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۲ شهریورماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، منظور از «امتیاز میانگین نمرات»، میانگین وزنی نمرات تراز شده، مطابق شاخص‌های آماری در آزمون سراسری که توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعمال می‌شود، است. بر این اساس ابتدا نمرات هر یک از دروس تراز شده و سپس میانگین وزنی نمرات تراز شده (با توجه به ضریب هر درس) به عنوان نمره کل آزمون کتبی محاسبه می‌شود.
 نحوه ثبت‌نام در آزمون سردفتر اسناد رسمی
۱) کلیه متقاضیان ثبت‌نام در آزمون
در صورت داشتن شرایط مندرج در اطلاعیه باید تا یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی
 www.sanjesh.org مراجعه و ضمن مطالعه دقیق اطلاعیه آزمون نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
در پایان ثبت‌نام به هر یک از متقاضیان کد رهگیری ارائه خواهد شد که متقاضیان لازم است تا پایان تمامی مراحل آزمون این کد را نزد خود نگهداری کنند.
ثبت‌نام منحصراً به صورت الکترونیکی بوده و متقاضیان لازم است از طریق درگاه اطلاع‌رسانی مذکور نسبت به ثبت‌نام در آزمون اقدام کنند. ثبت‌نام به غیر از روش فوق غیر قابل قبول بوده و این دسته از متقاضیان مجاز به شرکت در آزمون نیستند.
۲) پرداخت وجه ثبت‌نام به مبلغ ۳ میلیون و
 ۲۰۰ هزار ریال به صورت الکترونیکی از طریق کارت‌های بانکی متصل به شبکه شتاب اقدام کنند.
۳) متقاضیان باید در مهلت تعیین شده نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده و از موکول کردن آن به روزهای پایانی خودداری کنند.به ثبت‌نام های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد و وجوه پرداختی به هیچ وجه مسترد نمی‌شود.
 مدارک مورد نیاز ثبت‌نام در آزمون سردفتر اسناد رسمی
۱. تکمیل تقاضانامه اینترنتی
۲. پرداخت هزینه ثبت‌نام آزمون به مبلغ
 ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال بصورت الکترونیکی از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور
۳. فایل عکس اسکن شده:متقاضی بایید یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن کرده و فایل آن را برای ثبت‌نام اینترنتی آماده کند. عکس ۴ × ۳ که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ). عکس اسکن شده در قالب JPG بوده و اندازه عکس باید حداکثر ۴۰۰×۳۰۰ پیکسل و حداقل ۳۰۰ × ۲۰۰ و حجم آن نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر باشد. تصویر متقاضی باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد. حاشیه‌های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد. تا حد امکان عکس، رنگی و دارای زمینه سفید باشد.
یادآوری مهم:با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمون‌های قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس متقاضیان، که این موضوع اکثراً برای متقاضیانی رخ داده است که ثبت‌نام آنان توسط دیگران انجام
شده است، تاکید می‌شود که علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت‌نامی، حتما نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت کنند تا عکس متقاضی دیگری به جای عکس داوطلب الصاق نشود. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف فرد متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.