ساخت ۲ میلیون و ۲۸۳ هزار واحد مسکونی با حمایت دولت

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

دستیار ویژه وزیر و دبیر قرارگاه مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: ۲ میلیون و ۲۸۳ هزار واحد از ۴ میلیون واحد مسکونی در حال ساخت است که این تعداد ۲۳۰ هزار واحد در بافت فرسوده، ۱۸۳ هزار واحد به خودمالکی و ۴۱۸ هزار واحد به نوسازی و بهسازی مسکن روستایی اختصاص دارد.

ساخت ۲ میلیون و ۲۸۳ هزار واحد مسکونی با حمایت دولت

دستیار ویژه وزیر و دبیر قرارگاه مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت:  ۲ میلیون و ۲۸۳ هزار واحد از ۴ میلیون واحد مسکونی در حال ساخت است که این تعداد ۲۳۰ هزار واحد در بافت فرسوده، ۱۸۳ هزار واحد به خودمالکی و ۴۱۸ هزار واحد به نوسازی و بهسازی مسکن روستایی اختصاص دارد.
به گزارش مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، یک‌صد و شصتمین نشست علمی- تخصصی این مرکز با عنوان "عملکرد دولت در اجرای قانون جهش تولید مسکن" برگزار شد. در این نشست روح‌الله اکبری، دستیار ویژه وزیر و دبیر قرارگاه مسکن وزارت
راه و شهرسازی؛ غلامرضا کاظمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و صاحب نظر حوزه مسکن و شهرسازی؛ ناصر رضایی، معاون توسعه مسکن و شهرسازی شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سید امیرحسین گرکانی، عضو هیأت علمی دانشگاه و رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی به‌عنوان سخنران حضور داشتند.
روح‌الله اکبری در ابتدای نشست، ضمن اشاره به نیاز واقعی به لحاظ کمی و کیفی مسکن، گفت: ما باید از تعداد نیاز واقعی و میزان کیفیت ساخت مسکن آگاه باشیم و بر اساس این نیاز خود را آماده کنیم. کیفیت پاسخگویی دولت به این نیازها متناسب با رشد و بلوغ فکری و اجتماعی مردم باید تغییر کند و دولت‌ها متناسب با قدرت خرید مردم باید سیاست‌های خود را در حوزه مسکن تدوین کنند. ضرورت دارد متناسب با سبک زندگی مردم در هر دوره، مسکن ساخته شود.
وی ضمن اشاره به بالا بودن میزان هزینه مسکن در سبد هزینه های خانوار، گفت: اگر میزان هزینه مسکن در سبد خانوار بالا بماند در نتیجه کیفیت بهداشت، آموزش و سایر ابعاد زندگی کاهش خواهد یافت و در نهایت روی کیفیت خوراک و پوشاک خانوار هم مؤثر واقع خواهد شد.
دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: تعداد ۲ میلیون و ۲۸۳ هزار واحد از تعداد ۴ میلیون واحد، در حال ساخت است که از این تعداد  ۲۳۰ هزار و ۷۴۶ واحد در بافت فرسوده،  ۱۸۳ هزار و ۸۰۸ واحد به خودمالکی و ۴۱۸ هزار و ۳۹۸ واحد واحد به نوسازی و بهسازی مسکن روستایی اختصاص دارد.
اکبری بیان کرد: ۱۱۹ هزار و ۲۳۶ واحد واحد باقی مانده مسکن مهر بوده که تکمیل و تحویل داده شده است؛ همچنین ۲۹۰ هزار ۹۵۸ واحد به صورت واگذاری انفرادی و گروهی زمین در شهرها به صورت اجاره ۹۹ساله، ۶۹ هزار و ۹۹۶ واحد واحد به صورت واگذاری در راستای ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ۷۴ هزار و ۸۵۹ واحد واگذاری انفرادی و گروهی زمین در دهکده‌های شهری یا روستا شهرها، ۶۶۶ هزار و  ۱۲۸ واحد به صورت انبوه سازی روی اراضی دولتی با مشارکت دولت و ۲۲۹ هزار و  ۱۴۶ واحد هم به نیروهای مسلح اختصاص داده شده است.
وی اضافه کرد: این آمار تا روز ۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ به روز است و این ارقام به غیر از ساخت حدود ۳۰۰ هزار هزار واحد مسکونی طبیعی در سطح کشور است که توسط خود مردم در طول سال ساخته می‌شود.