تأسیس خط هوایی میان ایران و روسیه

معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه از راه‌اندازی خطوط هوایی جدید میان دو کشور و تأسیس شرکت‌هایی برای همکاری در حوزه حمل‌ونقل خبر داد و گفت: البته قرارداد رشت -آستارا باید به‌زودی امضا و عملیاتی شود.

تأسیس خط هوایی میان ایران و روسیه

معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه از راه‌اندازی خطوط هوایی جدید میان دو کشور و تأسیس شرکت‌هایی برای همکاری در حوزه حمل‌ونقل خبر داد و گفت: البته قرارداد رشت -آستارا باید به‌زودی امضا و عملیاتی شود.
به گزارش مهر، سید کمال هادیان‌فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، گفت:امیدواریم اجرای هرچه سریع‌تر فاز اجرایی احداث ۱۶۴ کیلومتر خط ریلی آستارا - رشت، بر افزایش حجم بار ترانزیتی روسیه از طریق ایران رخ دهد.
وی یادآور شد: تلاش کردیم مشکلات رانندگان روسیه در مرز آستارا تا حد زیادی برطرف شود و برخی مشکلات نیز از طریق رایزنی با کشور آذربایجان در حال حل و فصل است. روند عبور کامیون‌های روسیه از آستارا مطلوب است، اما امیدواریم با رفع برخی محدودیت‌ها، تعداد کامیون‌های عبوری از مرز آذربایجان تا دو برابر افزایش یابد. ساختار دبیرخانه کریدور شمال-جنوب تهیه شده و می‌خواهیم کریدور شمال-جنوب را در قالب یک سازمان بین‌المللی تعریف کنیم.
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به‌لزوم همکاری دو کشور ایران و روسیه تاکید کرد:بوروکراسی‌های اضافی حذف شود و دو طرف با تعامل و انعطاف‌پذیری بیش‌تری مسائل را پیش ببرند تا وارد اقدامات جدی و عملیاتی شویم.
 افزایش ۴ برابری ترانزیت روسیه از ایران
دیمیتری ازبروف، معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه نیز در این نشست، از افزایش ۴ برابری حمل بار جاده‌ای روسیه از طریق ایران را اتفاقی بزرگ دانست و گفت: هدف‌گذاری شده تا حمل بار از طریق ایران (کریدور شمال-جنوب) را به ۴ میلیون تن در سال برسانیم.
ازبروف راه‌اندازی خطوط هوایی جدید میان دو کشور و تأسیس شرکت‌هایی برای همکاری در حوزه حمل‌ونقل را از دیگر اقدامات قابل قدردانی دانست. برنامه داریم تا در سال ۲۰۲۴ حمل بار از کریدور شمال_ جنوب در شاخه شرقی و خاک قزاقستان را افزایش دهیم. همکاری و برنامه‌های ایران و روسیه نه فقط برای منطقه، بلکه برای سیاست‌های حمل‌ونقلی دنیا دارای اهمیت است.
وی افزود: در سال ۲۰۲۳ حمل بار از مسیر ایران را به ۶۰۰ هزار تن رساندیم و می‌خواهیم این رقم به  ۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ برسد. شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب مسیر اصلی حمل ترانزیتی کالا خواهد بود تا موقعی که راه آهن
رشت-آستارا افتتاح شود. می‌توانیم از طریق شاخه غربی این کریدور و راه آهن  رشت-آستارا نیز حمل بار را به  ۱۰ میلیون تن در سال برسانیم و تصمیم هر دو کشور بر اجرای شاخه غربی این کریدور از طریق انعقاد توافقنامه است.
ازبروف تاکید کرد: اراده کلی بر این است که هرچه سریع‌تر قرارداد پروژه رشت-آستارا امضا و عملیاتی شود.