شوینده ها را از دسترس کودکان دور کنید

هشدار به والدین؛

یک متخصص کودکان، با اشاره به خطر بلع مواد سوزاننده در کودکان، گفت:بلع مواد سوزاننده در اکثر موارد به صورت ناآگاهانه و بی احتیاطی والدین، توسط کودکان استفاده می شود.

شوینده ها را از دسترس کودکان دور کنید

یک متخصص کودکان، با اشاره به خطر بلع مواد سوزاننده در کودکان، گفت:بلع مواد سوزاننده در اکثر موارد به صورت ناآگاهانه و بی احتیاطی والدین، توسط کودکان استفاده می شود.
به گزارش مهر، هادی جعفری تبار، در آستانه نزدیک شدن به سال جدید و شروع خانه تکانی، با اشاره به اینکه مواد سوزاننده در واقع به دو صورت اسیدی و باز است، اظهار کرد: به طور کلی بازها از اسیدها خطرناک ترند و این مواد در منازل به عنوان لوله باز کن، جرمگیر، جوهر نمک و غیره استفاده می‌شود.
وی افزود: بازها به طور کلی خطرناک‌تر از اسیدها هستند چرا که اولاً اسید بسیار تند و بدبوست و کودک مقدار کمتری از آن را می‌خورد، ولی بازها را به میزان بیشتری می‌خورند و ثانیاً اسید نکروز انعقادی ایجاد می‌کند که کمتر در بافت نفوذ می‌کند ولی بازها نکروز میعانی ایجاد می‌کنند و تا عمق بیشتری در بافت نفوذ می‌کنند.
جعفری تبار با اشاره به این که کودکان زیر پنج سال به شدت نسبت به محیط اطراف خود کنجکاو هستند، اظهار کرد: کودکان سعی دارند با اجسام پیرامون خود بازی و یا آن را در دهان خود بگذارند، بنابراین والدین باید هوشیار باشند و برای پیشگیری از بروز برخی آسیب‌ها و حوادث احتمالی محیط امنی برای کودک مهیا کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه گفت: متأسفانه گاهی سهل انگاری والدین و افزایش کنجکاوی کودکان موجب بروز مسائلی از قبیل سوختگی از طریق مصرف مواد قلیایی و اسیدی می‌شود.
وی ادامه داد:نکته مهم این است که ارتباط دقیق بین میزان آسیب دهان و آسیب مری وجود ندارد یعنی اینکه ممکن است دهان سالم باشد و یا آسیب کمی دیده باشد ولی مری، معده و یا دستگاه گوارش آسیب جدی دیده باشد.
جعفری تبار درباره داروهای پیلینگ، میخچه و شوینده‌های سبزی به والدین هشدار داد:این داروها را دسترس کودکان قرار ندهید چرا که این مواد دارای ترکیبات شیمیایی هستند و سوزانندگی شدیدی ایجاد می‌کنند.
وی به والدین توصیه کرد:زمانی که متوجه مصرف مواد قلیایی و اسیدی توسط کودکان شدید سریعاً کودک را به مراکز درمان ارجاع دهد و از اقدامات خودسرانه پرهیز کنید زیرا هر گونه اقدام اضافی می‌تواند آسیب بیشتری را بر جای بگذارد.
جعفری تبار ضمن بررسی شیوع و عوارض ناشی از بلع اجسام خارجی در کودکان خاطرنشان کرد:انواع و اقسام اجسام خارجی وجود دارند که کودکان با توجه به سن و شرایط سنی خود آنها را بلع می‌کنند.
وی درباره بلع اجسام خارجی توسط کودکان اظهار کرد:اجسام خارجی که توسط کودکان بلع می‌شوند معمولاً انواع سکه‌ها، قطعات اسباب‌بازی، تیله‌ها و هسته میوه‌ها هستند.
این متخصص گوارش کودکان با بیان اینکه سن شایع کودکانی که اجسام خارجی را می‌بلعند شش ماهگی تا سه سالگی و در موارد کمتری پنج سالگی است، اظهار کرد: کودکانی که دچار مشکلات تکاملی و عصبی هستند نیز ممکن است اجسام خارجی را بیشتر از همسالانشان ببلعند.
وی ادامه داد: بلع برخی اجسام خارجی خطرناک است، مثلاً باطری‌های کوچک سکه‌ای که در اسباب‌بازی‌ها و چراغ قوه‌ها گذاشته می‌شوند می‌تواند در مری گیر کرده و کمتر از یک ساعت باعث سوراخ شدن آن و عوارض جدی برای کودک شود.