برخورداراني كه از برق رايگان هم برخوردار مي‌شوند!

قرار بر اين بود كه طبق مصوبه هيات دولت، آن دسته از خانواده‎هايي كه مصرف برق كمي دارند، مورد بخشودگي قرارگيرند و مبلغي براي برق مصرفي خود پرداخت نكنند؛ طبق برآورد همين مصوبه، حدود ۳۰ ميليون خانوار، معاف از پرداخت هزينه برق مي‎شدند. اما گويا ماجرا طبق پژوهش اندیشکده اقتصاد مقاومتی، اينك شكل ديگري به خود گرفته، به گونه‎اي كه اين انديشكده در نامه‌ای به معاون اول رئیس‎جمهوری، نسبت به مصوبه برق رایگان دولت واکنش نشان داده و محاسبات این مصوبه را غیرکارشناسی دانسته است! چرا كه بر اساس نتايج بررسي انديشكده اقتصادي مقاومتي، يک خانوار عادی با یک یخچال، یک تلویزیون و ۳ لامپ کم‌مصرف در ماه بیش از ۸۰ کیلووات ساعت الگوی مصرفی اعلام شده، مصرف دارند. بنابراين، حتی برای اقشار بسیارضعیف جامعه نیز، انطباق میزان مصرف با الگوهای تعیین شده امکان‌پذیر نخواهد بود.

برخورداراني كه از برق رايگان هم برخوردار مي‌شوند!

قرار بر اين بود كه طبق مصوبه هيات دولت، آن دسته از خانواده‎هايي كه مصرف برق كمي دارند، مورد بخشودگي قرارگيرند و مبلغي براي برق مصرفي خود پرداخت نكنند؛ طبق برآورد همين مصوبه، حدود 30 ميليون خانوار، معاف از پرداخت هزينه برق مي‎شدند. اما گويا ماجرا طبق پژوهش اندیشکده اقتصاد مقاومتی، اينك شكل ديگري به خود گرفته، به گونه‎اي كه اين انديشكده در نامه‌ای به معاون اول رئیس‎جمهوری، نسبت به مصوبه برق رایگان دولت واکنش نشان داده و محاسبات این مصوبه را غیرکارشناسی دانسته است! چرا كه بر اساس نتايج بررسي انديشكده اقتصادي مقاومتي، يک خانوار عادی با یک یخچال، یک تلویزیون و ۳ لامپ کم‌مصرف در ماه بیش از ۸۰ کیلووات ساعت الگوی مصرفی اعلام شده، مصرف دارند. بنابراين، حتی برای اقشار بسیارضعیف جامعه نیز، انطباق میزان مصرف با الگوهای تعیین شده امکان‌پذیر نخواهد بود.
لذا اندیشکده اقتصاد مقاومتی با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئيس جمهور اعلام کردكه«تنها ۷ میلیون نفر مشمول برق رایگان می‌شوند که با ۳۰ میلیون نفر اعلامی رئیس‌جمهور تفاوت قابل توجهی دارد. به‌عنوان مثال یک مشترک در ایام غیرگرم مناطق عادی و مناطق گرمسیر، تنها با استفاده از یک یخچال معمولی، یک تلویزیون و سه عدد لامپ کم مصرف، مصرفی بیش از ۱۰۰ کیلووات ساعت خواهد داشت که این عدد بیش از الگوی تعیین شده در این مناطق یعنی ۸۰ کیلووات ساعت است. به جای مشترکین کم‎مصرف، صاحبان خانه‌های خالی، باغ ویلاها و سکونت‌گاه‌های غیردائم از این مصوبه دولت منتفع می‌شوند!» با اين حساب بازهم اين برخورداران هستند كه از تسهيلات دولتي، منتفع مي‎شوند. لازم به يادآوري است كه برق در سال 99 و به‎صورت اسمي حدود 23 درصد افزايش قيمت داشته است؛ و اين افزايش قيمت جداي از افزايش ماليات و آبونمان و جدول‌هاي كم‌باري و پرباري و ... است.