بازسازی ذخایر جهانی به کمک نفت می‌آید

تحلیلگران و معامله‌گران می‌گویند اقدام برای بازسازی ذخایر نفت به خصوص در چین، آمریکا و اروپا می‌تواند تقاضا و قیمت‌ها را در ماه‌های آینده، همزمان با ریسک تنش‌ها در خاورمیانه برای خطوط اصلی کشتیرانی، افزایش دهد.

تحلیلگران و معامله‌گران می‌گویند اقدام برای بازسازی ذخایر نفت به خصوص در چین، آمریکا و اروپا می‌تواند تقاضا و قیمت‌ها را در ماه‌های آینده، همزمان با ریسک تنش‌ها در خاورمیانه برای خطوط اصلی کشتیرانی، افزایش دهد.به گزارش ایسنا، پس از این که ذخایر جهانی نفت در پی اختلالات عرضه به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه در اواسط سال ۲۰۲۲ و کاهش تولید طولانی مدت اوپک پلاس، به شدت تقلیل پیدا کردند، بهبود چندانی نداشته اند و  معامله‌گران نمی توانند هزینه های ذخیره سازی نفت را توجیه کنند.اختلال در حمل و نقل دریایی در دریای سرخ، نگرانی‌ها پیرامون وضعیت عرضه را افزایش داده و خریداران را به بازسازی ذخایر، تشویق کرده است.
تحلیلگران بانک مورگان استنلی،  چشم انداز سه ماهه خود برای قیمت نفت برنت را به میانگین ۸۲.۵۰ دلار در هر بشکه در سه ماهه اول و دوم بازبینی کردند که بالاتر از برآورد قبلی به ترتیب ۸۰ دلار و ۷۷.۵۰ دلار بوده و نشان می‌دهد این بانک اکنون انتظار دارد بازار نفت در سال میلادی جاری، دچار محدودیت عرضه شود.شرکت مشاوره FGE  اعلام کرد داده‌های موجود در سال جاری تاکنون، نشان‌دهنده کاهش فصلی شدید ذخایر نفت و سوخت به میزان حدود ۲۹ میلیون بشکه است، در حالی میانگین رشد ذخایر در ژانویه در فاصله سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، میزان ۲۰ میلیون بشکه‌ بوده است.معامله‌گران می‌گویند تاکنون، شاهد خرید قوی از چین، اروپا و آمریکا بوده‌اند. معامله‌گر یک پالایشگاه اروپایی به رویترز گفت: خرید چینی‌ها بالا است زیرا این کشور در نیمه اول سال، مشغول ذخیره سازی است. خرید نفت آمریکا و اروپا نیز در ماه جاری قوی‌تر است زیرا وضعیت بشکه‌های نفت شرق سوئز در هر زمان ممکن است بدتر شود.
چینی‌ها به شدت مشغول خرید نفت هستند که بهار می‌رسد تا ذخایر خود را دوباره پر کنند، در حالی که آمریکا، پس از آزادسازی کم سابقه ذخایر استراتژیک در سال ۲۰۲۲، به تدریج ذخایر نفت خود را بازسازی می‌کند.