مواظب وعده‌هاي سحري خود باشيم

یادداشت

سحري يا سحري خوردن، يكي از وعده‌هاي مستحب غذايي در ماه مبارك رمضان است و به خوردن آن توصيه شده است.

مواظب وعده‌هاي سحري خود باشيم

 

سحري يا سحري خوردن، يكي از وعده‌هاي مستحب غذايي در ماه مبارك رمضان است و به خوردن آن توصيه شده است. حال و هواي ويژه ماه مبارك نيز اين وعده را در زمان خاصي كه دارد، خاص‌تر كرده است. اما البته برخي ترجيح مي‌دهند، وعده افطاري و شام خود را پر و پيمان بخورند تا مجبور نشوند از خواب خود بزنند. اما بايد توجه داشت كه هم انباشتن معده تا اين حد و هم از دست دادن لحظه‌هاي سحر، مي‌تواند تاثيرات نامناسب جسمي و معنوي داشته باشد؛ چرا كه روزه‌داري فقط نخوردن نيست و آدابي دارد كه به آن لطف و ارزشي خاص مي‌دهد.
پس بايد برايمان بيدار شدن و استفاده از لحظات سحري مهم باشد. اما البته وعده غذايي سحري هم بخور نخورهايي دارد كه براي حفظ سلامت جسمي خود بايد حتما آن‌ها را رعايت كنيم.
بهتر است وعده سحری باید به آرامی جویده شود؛ اگر ظرف کوچکی از غذا را به آرامی بخوریم همان یک ظرف کوچک غذا ، بدن را تا زمان افطار نگاه می‌دارد اما اگر غذا به صورت نجویده، تند تند و با آب فراوان خورده شود، بخش عمده‌ای از آن به‌صورت هضم نشده دفع می‌شود و بنابراین تبدیل به انرژی نمی‌شود.
لقمه‌های وعده سحری کوچک باشد؛ حدود 70 درصد هضم غذا در دهان انجام می‌شود؛ مری و معده که دندان ندارند تا غذا را خرد کنند بنابراین آسیاب کردن غذا باید به‌خوبی در دهان انجام شود. باید لقمه‌های وعده سحری، کوچک باشد اما بسیاری از افراد لقمه‌های بزرگی برمی دارند که این روش غذا خوردن ادرست نیست؛ لقمه نباید تا آن اندازه بزرگ باشد که با دندان‌های جلویی آن‌را گاز بگیریم .
مسئله مهم ديگر مربوط به روزهاي كرونايي است كه درگير آن هستيم؛ و نگراني از بابت خشك شدن دهان و گلوست كه زمينه ساز ابتلا به كوويد19 مي‌تواند باشد. اگر در کنارغذاها سبزی و سالاد باشد کمک به پیشگیری از خشک شدن گلو کمک می‌کند. بنابراین در وعده سحر مصرف کافی سبزیجات و سالادها را كه حاوی آب هستند و در طول روز از خشکی دهان و گلو و کم آب شدن بدن پیشگیری می‌کنند، حتما استفاده شود.
نوشیدنی‌های شیرین هم برای سحر توصیه نمی‌شود؛ برای این‌که احساس تشنگی را در طول روز تشدید می‌کنند. غذاهای چرب و سرخ شده و پرادویه هم مناسب نیستند چون احساس تشنگی و خشکی گلو را بیشتر می‌کنند. یکی از اشکالات خوردن غذاهای شیرین در سحر این است که در طول روز قند بدن افت می‌کند.