دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی دستیار آموزشی می‌شوند

رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی:

رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت:دانشجویان دکتری این دانشگاه می‌توانند به عنوان «دستیار آموزشی» به تدریس در واحدهای دانشگاهی بپردازند.

رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت:دانشجویان دکتری این دانشگاه می‌توانند به عنوان «دستیار آموزشی» به تدریس در واحدهای دانشگاهی بپردازند.
به گزارش آنا، در تمامی سیستم‎های آموزش تحصیالت تکمیلی، یکی از اهداف تربیت دانشجویان دکتری، تامین نیروی انسانی نظام آموزش عالی و به عبارتی تربیت استادان آینده است. این مهم، از دیدگاه ارتقای تخصصی دانشجویان دکتری، مورد توجه همه دانشگاهها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.اما بال دیگر این نظام تربیتی، انتقال مهارتهای معلمی از دیدگاه علوم تربیتی است و این موضوع، حلقه مغفول زنجیره استادپروری است.
واضح است که آموزش این مهارت تنها از مسیر تمرین و تجربه حاصل می‏شود.دانشجویی که هرگز فرصت تدریس نداشته است، استاد خوبی نمی‏شود.پس نظام تربیت استاد آینده، نیازمند فرآیند مشق استادی است.مشقی که از مسیر تدریس به مقاطع پایین تر و دانشجویان جوان عملی می‏شود.این موضوع، نه تنها راه استادپروری است، بلکه به عمیق شدن دانش تخصصی دانشجویان دکتری هم کمک شایانی می‏کند.
واضح است که این برنامه نباید خللی در کیفیت روند آموزش دانشجویان کاردانی و کارشناسی ایجاد کند و مجوزهای الزم در مورد دروس خاص (نظیر دروس معارف) میبایست توسط دانشجویان متقاضی کسب شده باشد.
دانشگاه آزاد اسلامی، در این زمینه با توجه به ظرفیت عظیم آموزشی خود در دوره‌های کاردانی و کارشناسی، برنامه ویژه مدرسی را به عنوان دستیار آموزشی برای تعداد تقریبی 10 هزار دانشجوی دکترای منتخب تدوین و اجرایی کرده است. مجری مستقیم این برنامه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان است و در تدوین و اجرایی کردن آن، همه بخش‎های مرتبط با نظام آموزشی دانشگاه از جمله معاونت‎های موضوعی، مرکز جذب هیات علمی دانشگاه، معاونت فرهنگی دانشگاه و دبیرخانه آمایش
 دانشگاه آزاد اسالمی حاضر هستند.
حامد حسن پور، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این برنامه که از مهر 1402 عملیاتی می شود، اظهار کرد: به صورت متوسط شامل چهار ترم تدریس 6 واحدی دانشجویان دکتر ی برا ی دانشجویان کاردانی و کارشناسی است. در طول این دوره، دانشجویان دکتر ی، از کارگاه‏های آموزشی رایگان 40 ساعتی برای آشنایی با مهارت‏های علوم تربیتی و تدریس دانشگاهی استفاده خواهند کرد و در طول فعالیت دستیاری آموزشی، استاد راهنمای مدرسی خواهند داشت که راهبری و هدایت او را در دوره تدریس بر عهده می‌گیرد.
وی ادامه داد:‌کارآمدی دستیار آموزشی در طول دوره، رصد و ارزیابی می‌شود و در صورت موفقیت در ارزیابی‏ها، موفق به دریافت گواهی دوره مدرسی شامل آموزش و کارورزی خواهد شد.
رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: دانشجویان حاضر در این برنامه، مطابق آیین‌نامه دستیاری تخصصی دانشگاه، از مزیت معافیت بخشی از شهریه متناسب با میزان و کیفیت تدریس، برخوردار خواهند بود.وی گفت:ثبت نام دانشجویان علاقه‎مند به دستیاری آموزشی در خرداد ماه 1401 در سایت باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان (ir.iau.bpj )آغاز می‌شود و دانشجویان در واحدهای دانشگاهی انتخابی خود و بر اساس نیاز واحد دانشگاهی جایابی می‏شوند.آغاز تدریس دانشجویان به عنوان دستیار آموزشی ترم اول 1403-1402 خواهد بود.امید که این برنامه بتواند گامی اساسی در جهت کیفی سازی اساتید آینده و تصحیح هرم کادر آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی باشد.