«مونالیزا» زنده شد!

ایجاد تصویر هولوگرامی شاهکار داوینچی با استفاده از هوش مصنوعی؛

شاهکار مشهور لئوناردو داوینچی یعنی نقاشی مونالیزا به لطف هوش مصنوعی در قالب یک هولوگرام زنده شده است.

شاهکار مشهور لئوناردو داوینچی یعنی نقاشی مونالیزا به لطف هوش مصنوعی در قالب یک هولوگرام زنده شده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از ایسنا، ‌ یک شبکه عصبی رایانه‌ای پیشرفته به دقت لبخند مرموز سوژه را با سطحی بی‌سابقه از جزئیات بازسازی کرده است. تجسم تصویری این شگفتی قرن شانزدهمی می‌تواند به طور بالقوه درمان‌های پزشکی را بهبود بخشد. در حال حاضر، هولوگرام‌ها به عنوان یک ابزار ارزشمند در حوزه‌ی پزشکی عمل می‌کنند و نمایشی سه‌بُعدی از اندام‌های بیمار مانند قلب را در حین جراحی فراهم می‌کنند. آنها در لحظه اطلاعاتی ارائه می‌دهند و دیدی مستقیم از ابزارهای پزشکی داخلی مانند کاتترها ارائه می‌دهند. کاتتر در حوزه پزشکی، یک لوله نازک، معمولا بلند و انعطاف‌پذیر است که در طیف گسترده‌ای از موارد پزشکی و بهداشت کاربرد دارد.  
علاوه بر این، هولوگرام‌ها می‌توانند دقت کار را در طی انجام فرآیندهای کم تهاجمی با هدف اصلاح اختلالات ضربان قلب افزایش دهند.
دکتر یو شنگ وانگ(Yue-Sheng Wang) از دانشگاه تیانجین چین، نویسنده اصلی این مطالعه در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: ما تصمیم گرفتیم مونالیزا را به عنوان یک اثبات مفهوم بازسازی کنیم. [این نقاشی] آنقدر معروف است که تقریبا در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است و همه تقریبا در مورد آن می‌دانند و پر از تغییرات ظریف و دقیق بی شماری در لایه‌ها است که بر لطافت، ابهام و رازآلود بودن نقاشی می‌افزاید. بنابراین این یک راه عالی برای نشان دادن اثربخشی روش ما است.
به گفته‌ی این تیم تحقیقاتی بین‌المللی، اگرچه هولوگرام‌ها در داستان‌های علمی تخیلی به‌ عنوان تصاویری در اندازه واقعی و رنگارنگ به تصویر کشیده می‌شوند، اما یک فناوری امروزی هستند. روش آنها بر یادگیری ماشینی پیشرفته که شاخه‌ای از هوش مصنوعی به حساب می‌آید، مبتنی است.
هولوگرام ها با دریافت و بازسازی الگوی تداخل امواج نور یا صدا ساخته می‌شوند. آنها تجربیات بصری یا شنیداری واقعی ارائه می‌دهند و در بخش‌های حوزه‌های از جمله سرگرمی، تصویربرداری پزشکی و ارتباطات کاربرد دارند.
دکتر وانگ توضیح می‌دهد: هولوگرام مبتنی بر فراسطح(metasurface) با کنترل دقیق فاز و دامنه امواج در تعامل با فراسطح کار می‌کند. در نتیجه، امواج خروجی در هر پیکسل دامنه و فاز خاصی را نشان می‌دهند که
بر اساس تداخل آنها، تصویر هولوگرافیک مورد نظر ایجاد می‌شود.