آغاز رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی در رودخانه های گلستان

آیین متمرکز رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی سه استان شمالی، تحت نظارت و مدیریت معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران و با حضور جمعی از مسئولین و مدیران استانی، خبرنگاران، جامعه صیادی و مردم محلی در رودخانه های استان گلستان برگزار شد.

آغاز رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی در رودخانه های گلستان

گرگان-قهرمان
آیین متمرکز رهاسازی  بچه ماهیان خاویاری و استخوانی سه استان شمالی، تحت نظارت و مدیریت معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران و با حضور جمعی از مسئولین و مدیران استانی، خبرنگاران، جامعه صیادی و مردم محلی در رودخانه های استان گلستان برگزار شد.
در این آیین که به صورت متمرکز در سه استانی شمالی برگزار شد، مدیر کل شیلات گلستان گفت: طبق برنامه امسال رهاسازی ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی در دستور کار شیلات گلستان بوده است که خوشبختانه با توجه به فعالیت مناسب مراکز تکثیر استان، امسال شاهد رهاسازی ۷۰ تا ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه های استان گلستان خواهیم بود.
اسماعیل جباری افزود:با توجه به مشارکت صیادان منطقه در مولدگیری برای تولید بچه ماهیان استخوانی و خاویاری پیش‌بینی می‌شود تولید و رهاسازی این ماهیان تا ۸۰ میلیون قطعه افزایش یابد.
وی حفظ ذخایر ماهیان استخوانی و خاویاری در دیاری خزر،‌ کمک به اشتغال پایدار صیادان ساحل نشینان گلستان را از جمله اهداف این طرح برشمرد و افزود:طرح رهاسازی این ماهیان تا ۲ ماه آینده از طریق رودخانه های گرگان‌رود و قره‌سو منتهی به دریای خزر ادامه خواهد داشت.
مدیرکل شیلات گلستان اذعان داشت:با توجه به بارندگی های قابل توجه امسال و همچنین ایجاد شرایط مطلوب برای رودخانه ها، آب مناسب و کافی در رودخانه های استان جریان دارد که این امر سبب افزایش ضریب بازگشت بچه ماهیان می‏شود.
وی با اشاره به رشد صید ماهی از آب‏های استان در سال جاری نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد:صیادان این استان در فصل صید امسال
هزار و ۲۰۰ تن انواع ماهی از دریای خزر برداشت کردند که این میزان  ۳۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.
جباری گفت: هر ساله ده ها میلیون قطعه انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در 3 مرکز بازسازی استان(2 مرکز ماهیان استخوانی و 1 مرکز ماهیان خاویاری)، با هدف پایداری صید و جلوگیری از انقراض و حفاظت از ذخایر ارزشمند دریای خزر، تکثیر می ‏گردد.
مدیر کل شیلات گلستان در پایان تصریح کرد: امید است با افزایش ضریب برگشت ماهیان رهاسازی شده، شاهد بهبود ذخایر آبزی استان و همچنین حداکثر محصول قابل برداشت از دریا باشیم.
گفتنی است؛ هر ساله رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی در آب های استان گلستان از خردادماه آغاز و به مدت یک الی دو ماه ادامه دارد.