مرز خسروي بهترين مسير براي تردد زائران استان‎هاي شمال غربي ايران

دستيار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق مطرح کرد؛

دستيار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق با اشاره به برنامه‌هاي توسعه‌اي مرزي خسروي براي ايام اربعين، گفت: مرز خسروي بهترين مسير براي تردد زائران استانهاي شمال غربي ايران است.

دستيار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق با اشاره به برنامه‌هاي توسعه‌اي مرزي خسروي براي ايام اربعين، گفت: مرز خسروي بهترين مسير براي تردد زائران استانهاي شمال غربي ايران است.
به گزارش مهر، يونس اميري در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم ايران از ساليان دور از طريق مرز خسروي به عراق و زيارت عتبات عاليات رفته اند و اين مسير از يک جايگاه تاريخي و معنوي بسيار ويژه اي برخوردار است.
وي افزود: اين مرز علاوه بر اينکه مسير زوار حسيني بوده، همزمان تنها مرز تجاري رسمي ايران با کشور عراق هم بوده است و ديگر مرزها پس از پايان جنگ و سقوط رژيم بعثي ايجاد شده‌اند.
دستيار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق تصريح کرد: در واقع مديريت ارشد استان به دنبال ارتقاي همزمان جايگاه اقتصادي و زيارتي خسروي و افزايش اثرگذاري مثبت اين مرز تاريخي در معيشت مردم استان هستيم.
اميري با اشاره به اينکه کرمانشاه تنها استان کشور است که به صورت همزمان با بخش‌هاي عربي و اقليم کردستان همجوار است، گفت: مرزهاي شوشمي، شيخ صله و پرويزخان همجوار با اقليم کردستان هستند و 2 مرز مهم خسروي و سومار هم با استان دياله عراق همسايه هستند و اين نشان از جايگاه ويژه استان کرمانشاه دارد.
وي ادامه داد:مرز خسروي به دليل نزديکي به بغداد و کربلا و داشتن زيرساخت‌هاي خدماتي و رفاهي مناسب و راه دسترسي بزرگراهي از اقبال مناسبي برخوردار است.
اميري عنوان کرد:در اوايل دهه 90 و حمله داعش به عراق مناطق همجوار با خسروي دچار ناامني شدند و در اين شرايط مرزهايي مانند مهران و شلمچه مورد اقبال قرار گرفتند.
دستيار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق خاطر نشان کرد:امسال با توجه رايزني‌ها و تلاش‌هاي گسترده‌اي که صورت گرفت، مرز خسروي از شرايط مناسبي براي تردد آسان‌تر زوار حسيني برخوردار است.
وي برقراري تردد زوار از مرزهاي استان را امنيت آفرين خواند و گفت:افزايش عبور زوار حسيني از مرز خسروي، دولت عراق را تشويق مي‌کند که توسعه زيرساخت‌هاي منتهي به اين مرز مهم را در دستور کار خود قرار دهد.
دستيار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق عنوان کرد:خسروي بهترين مسير براي عبور زائرين استان‌هاي شمال غربي ايران محسوب مي‌شود.
اميري يکي از مشکلات سال گذشته مرز خسروي را موضوع ازدحام زوار در نقطه صفر مرزي عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با پيگيري‌هاي مداومي که صورت گرفت طرف عراقي با توسعه دروازه ورودي در نقطه صفر مرزي و استقرار گيت ها در موازات تردد زوار موافقت کرد.
وي افزود: اين مجموعه کارها و تسطيح و آماده سازي فضاهاي مورد نياز براي تردد زوار به روان سازي عبور زوار حسيني بسيار کمک مي‌کند.
 ايجاد يک ترمينال مسافري مناسب در منذريه
مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق از ايجاد يک ترمينال مسافري مناسب در منذريه خبر داد و گفت: در اين ترمينال براي مسيرهاي بغداد، کربلا و نجف ايستگاه‌هاي اختصاصي تعريف مي‌شود و زوار حسيني مي‌توانند از طريق اتوبوس‌ها و تاکسي‌ها به مقصد مورد نظر خود بروند.
وي اضافه کرد: همچنين با توافقات صورت گرفته مسير منذريه به ترمينال‌هاي اين سه شهر مهم عراق معرفي مي‌شود تا شرکت‌هاي حمل و نقل، ترددهاي مسافري اين مرز را هم عهده دار شوند.
اميري گفت: اميدواريم با تمهيدات انديشده شده بخش مهمي از مشکلات سال گذشته در حوزه حمل و نقل مرتفع شود.