این تب تابستانی علامت خاصی ندارد؛ مراقب باشید

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت:به دلیل اینکه تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو؛ یک بیماری تابستانی در دام، علامت واضح و ماندگاری ندارد، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود.

این تب تابستانی علامت خاصی ندارد؛ مراقب باشید

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت:به دلیل اینکه تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو؛ یک بیماری تابستانی در دام، علامت واضح و ماندگاری ندارد، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود.
محمدعلی بخشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه آلوده یا تماس انسان با خون و ترشحات لاشه دام آلوده منتقل می شود و بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر بالا ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز در فصل شیوع فعالیت کنه ها (تابستان و پاییز) بیشتر است.
وی افزود: مخزن و ناقل ویروس در طبیعت، اصولاً کنه‌ها هستند گاو و گوسفند و بز، خرگوش  و جوجه تیغی و حتی جوندگان مثل موش نیز به عنوان ناقل شناخته می‌شوند، اما انواع پرندگان به جزء شتر مرغ در برابر این بیماری مقاوم هستند
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: کنه مخزن و ناقل بیماری است؛ عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه خطر انتقال در طی ذبح حیوان وجود دارد، تصریح کرد: این بیماری در حیوانات اهلی علائم مشخص و واضحی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در هنگام ذبح یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان) وجود دارد.
بخشی ادامه داد:با وجود اینکه پرندگان غیر از شتر مرغ به این بیماری مقاومند، اما می‌توانند با پخش کنه‌های آلوده باعث شیوع بیماری شوند.
وی یادآور شد:از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری می‌توان به سم پاشی جایگاه  نگهداری و حمام دادن دام‌ها برای از بین بردن کنه‌ها ، کشتار دام در کشتارگاه‌ها، عدم کشتار در معابر عمومی، استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی (ماسک و عینک و دستکش) حین کشتار دام و شستشو و ضدعفونی مکان‌های آلوده به خون و ترشحات دام‌ها در کشتارگاه‌ها نام برد.
بخشی بیان کرد:لاشه دام پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد (دمای پیش سرد کشتارگاه یا دمای یخچال ) قرار گیرد تا ویروس‌های آن از بین بروند و پس از گذراندن زمان پیش سرد لاشه دام قطعه بندی و مصرف شود.
وی افزود: خوشبختانه با اعمال نظارت‌های مستمر دامپزشکی بر امر کشتار دام  و رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای حمل دام، همچنین سم پاشی دام‌ها توسط دامداران و اعمال برنامه‌های آموزشی ترویجی در بین دامداران، ذابحین دام در کشتارگاه‌ها و شهروندان موارد ابتلای انسانی در استان نادر بوده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: به همه شهروندان توصیه می‌شود از خرید و مصرف گوشت بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیرمجاز) جدا خودداری کرده و گوشت مصرفی خود را (که ممهور به مهر کشتارگاه بوده و دارای لیبل کشتارگاه است ) صرفاً از قصابی‌های مجاز و مورد تائید دامپزشکی تهیه کنند.