كرونا؛ زنان باردار و درآمدزايي با سزارين!

در همان حالي‌كه بسياري از كادر درمان در جاي جاي كشورمان و در بيمارستان‌هايي گاه با حداقل امكانات، تا پاي جان بر سر مداواي بيماران مبتلا به كرونا ايستادند، روزها و روزها به خانه‌هاي‌شان نرفتند، و گاهي به دليل ابتلا به كوويد۱۹، از پرستار و پزشك جان خود را از دست دادند، اينك بعضی ازبيمارستان‌هاي خصوصي در غيرانساني‌ترين حالت ممكن، با ترساندن مادران باردار، و اين‌كه ممكن است زايمان طبيعي آن‌ها را به كرونا مبتلا كند، آنان را وامي دارند كه تن به زايمان غيرطبيعي يا سزارين بدهند؛ يعني ایجاد خطر برای مادر و فرزند او.

كرونا؛ زنان باردار و درآمدزايي با سزارين!

 در همان حالي‌كه بسياري از كادر درمان در جاي جاي كشورمان و در بيمارستان‌هايي گاه با حداقل امكانات، تا پاي جان بر سر مداواي بيماران مبتلا به كرونا ايستادند، روزها و روزها به خانه‌هاي‌شان نرفتند، و گاهي به دليل ابتلا به كوويد19، از پرستار و پزشك جان خود را از دست دادند، اينك بعضی ازبيمارستان‌هاي خصوصي در غيرانساني‌ترين حالت ممكن، با ترساندن مادران باردار، و اين‌كه ممكن است زايمان طبيعي آن‌ها را به كرونا مبتلا كند، آنان را وامي دارند كه تن به زايمان غيرطبيعي يا سزارين بدهند؛ يعني ایجاد خطر برای مادر و فرزند او.
هرچند هيچ سوءاستفاده‌اي در هيچ بخش از جامعه به خاطر گرفتاري مردم و بحران‌هاي موجود پسنديده نيست و هرعملي در اين زمينه غيرانساني است؛ اما نان به نرخ روز خوردن و سوءاستفاده از شرايط بحراني براي درآمدزايي در بخش درمان- هرچند خصوصي- اگر نخواهيم بگوئيم جنايت است، هيچ كلمه و تعبير ديگري براي توصيف چنين رفتاري پيدا نمي‌كنيم!
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت برخی بیمارستان‌ها با بهانه ابتلای مادران حامله به کرونا، آن‌ها را مجبور به سزارین می‌کنند. اين در حاليست كه بیمارستان‌ها بیش از ۳۰ یا ۴۰ درصد اجازه جراحی سزارین را ندارند، و اين مقدار نيز شامل موارد حاد و غيرطبيعي مي‌شود كه ممكن است جان مادر و نوزاد يا هر دو در خطر باشد، در واقع عمل سزارين تنها وقتي بايد انجام پذيرد كه محرز شود جان فرد در خطر است. در مورد انجام عمل سزارين هم هيچ‌گونه پروتكلي به بیمارستان‌ها ابلاغ نشده است.عمل سزارين و هر عمل ديگري كه نيازمند بازكردن شكم و بدن فرد باشد، احتمال ابتلا به بيماري‌هاي مختلف را در فرد تشديد مي‌كند و پزشكان متعهد معمولا به سختي اجازه جراحي به بيمار مي‌دهند.