رابطه بین ساحل و دریا با سلامتی

ساکنان ساحلی و گردشگران سواحل برای قرن‌ها احساس سلامتی داشته‌اند اما دانشمندان به‌ تازگی شروع به بررسی مزایای سلامتی احتمالی زندگی در سواحل کرده‌اند.

ساکنان ساحلی و گردشگران سواحل برای قرن‌ها احساس سلامتی داشته‌اند اما دانشمندان به‌ تازگی شروع به بررسی مزایای سلامتی احتمالی زندگی در سواحل کرده‌اند.
به گزارش ايسنا به نقل از مدیکال اکسپرس، با استفاده از داده‌های ۱۵ کشور، تحقیقات جدید به سرپرستی ساندرا گایگر از گروه روان‌شناسی محیطی در دانشگاه وین اتریش گزارش‌های عمومی را تأیید می‌کند که زندگی در نزدیکی سواحل به‌ ویژه بازدید از ساحل صرف‌ نظر از کشور یا درآمد شخصی با سلامتی بهتر مرتبط است.
ایده تأثیر نزدیکی به اقیانوس بر افزایش سلامتی جدید نیست؛ اوایل سال ۱۶۶۰ پزشکان در انگلستان شروع به ترغیب حمام کردن در دریا و پیاده‌روی در ساحل برای مزایای سلامتی کردند. اواسط دهه ۱۸۰۰ مصرف آب یا هوای دریا به‌ طور گسترده‌ای به‌ عنوان درمان‌های بهداشتی میان شهروندان ثروتمند اروپایی ترویج شد. پیشرفت‌های تکنولوژیکی در پزشکی در اوایل قرن بیستم منجر به کاهش چنین شیوه‌هایی شد که به‌تازگی دوباره میان حرفه پزشکی محبوبیت پیدا کرده‌اند.
به‌ عنوان بخشی از پروژه «دریاها، اقیانوس‌ها و سلامت عمومی در اروپا» به رهبری پروفسور لورا فلمینگ، گایگر و همکارانش از دانشگاه‌های وین، اکستر و بیرمنگام و همچنین بلژیک و هیات دریایی اروپا، نظرات بیش از
 ۱۵ هزار شرکت‌کننده در ۱۴ کشور اروپایی بلژیک، بلغارستان، چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایرلند، ایتالیا، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسپانیا، بریتانیا و استرالیا در مورد فعالیت‌های مختلف مرتبط با دریا و سلامت خود مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج تحقیقات گروه محققان را شگفت‌زده کرد.
گایگر، محقق اصلی این تحقیق، گفت: دیدن چنین الگوهای منسجم و روشنی در همه ۱۵ کشور قابل‌ توجه است. اکنون ما ثابت کردیم که به‌ نظر می‌رسد همه نه فقط ثروتمندان، از بودن در کنار دریا سود می‌برند. اگرچه این جوامع به‌ نسبت کوچک هستند اما زندگی در نزدیکی و به‌ ویژه بازدید از ساحل هنوز هم می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر سلامت عموم داشته باشد.
درک مزایای بالقوه دسترسی به ساحل برای همه اعضاء جامعه کلید سیاست‌گذاری است. دکتر پائولا کلت از هیات دریایی اروپا خاطرنشان کرد: مزایای بهداشتی قابل‌ توجه دسترسی برابر و پایدار به سواحل ما باید زمانی در نظر گرفته شود که کشورها برنامه‌های فضایی دریایی خود را توسعه دهند؛ نیازهای مسکن آینده را در نظر بگیرند و ارتباطات حمل‌ونقل عمومی را گسترده کنند.
اما این مورد برای ساکنان محصور در خشکی مانند گایگر و همکارانش در اتریش چه معنایی دارد؟ میلیون‌ها نفر از اتریشی‌ها و دیگر اروپایی‌های مرکزی طی ماه‌های تابستان از سواحل بازدید می‌کنند؛ بنابراین آنان نیز می‌توانند برخی از این مزایا را تجربه کنند. علاوه بر این همچنین قدردان مزایای بهداشتی مشابهی که توسط آب‌های داخلی مانند دریاچه‌ها و استخرهای طبیعی ارائه می‌شود، هستیم.یافته‌های این تحقیق در مجله Communications Earth & Environment منتشر شده است.