صحبت با کودک نوپا فواید خوبی برای مغز او دارد

مطالعه جدید نشان می‎دهد؛

یک مطالعه جدید نشان می‎دهد وقتی والدین با کودکان نوپا خود صحبت می کنند، نه تنها کلمات را به آنها آموزش می‏دهند، بلکه ممکن است مغز در حال رشد آنها را نیز شکل دهند.

یک مطالعه جدید نشان می دهد وقتی والدین با کودکان نوپا خود صحبت می کنند، نه تنها کلمات را به آنها آموزش می‏دهند، بلکه ممکن است مغز در حال رشد آنها را نیز شکل دهند.
به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند کودکان نوپا که والدین آنها روزانه زمان زیادی را صرف صحبت با آنها می‌کنند، ویژگی مغزی خاصی داشتند: وجود غلظت بیشتری از غلاف میلین در قسمت‌های مرتبط با زبان در مغز.
میلین یک لایه محافظ پروتئین و چربی است که در اطراف رشته‌های عصبی در مغز پیچیده شده و به انتقال سیگنال‌های الکتریکی از طریق آنها کمک می‌کند.
یافته‌های جدید نشان می‌دهد که وقتی کودکان نوپا بیشتر در معرض صحبت و گفتگو قرار می‌گیرند، مغز آنها سریع‌تر از کودکانی که کلمات کمتری می‌شنوند میلین جمع می‌کند.
«جان اسپنسر»، محقق ارشد از دانشگاه انگلیای شرقی در انگلستان، گفت: «میلین سازی مغز واقعاً مهم است، زیرا ارتباط بین سلول‌های مغز را کارآمدتر می‌کند. این فرایند به نوبه خود می‌تواند به افزایش سرعت تفکر کمک کند.»
او در ادامه افزود: «در حال حاضر پیام این مطالعه برای والدین واضح است: صحبت کنید، صحبت کنید، با فرزندان خود صحبت کنید.»
این مطالعه شامل ۱۶۳ نوزاد و کودک نوپا به ترتیب حدود ۶ ماه و ۳۰ ماه بود. همه آنها تا ۱۶ ساعت در روز و به مدت سه روز از دستگاه‌های ضبط کوچک استفاده می‌کردند تا میزان پچ پچ بزرگسالان را که می‌شنیدند، ثبت کنند.
سپس محققان از اسکن MRI برای تعیین کمیت میزان میلین در نواحی خاص مرتبط با زبان در مغز کودکان استفاده کردند.
این مطالعه نشان داد که در میان کودکان نوپا، ارتباط مستقیمی بین میزان صحبت بزرگسالان و غلظت میلین در مغز آنها وجود دارد. با این حال، این مورد برای کودکان ۶ ماهه صدق نمی‌کرد: نوزادانی که با پچ پچ بیشتری احاطه شده بودند، در مقایسه با سایر نوزادان، میلین کمتری داشتند.
دلیل آن مشخص نیست. اما اسپنسر یک توضیح احتمالی دارد:
«مغز یک کودک ۶ ماهه در درجه اول به رشد سلول‌های بیشتر می‌پردازد، در حالی که میلین در مغز کودک نوپا افزایش می‌یابد.»
اسپنسر گفت: «ممکن است سخنان والدین به حمایت از هر چیزی که مغز فرزندشان در آن مرحله بیشتر نیاز دارد کمک کند: رشد سلولی در دوران نوزادی و بیشتر شدن میلین در دوران نوپایی.»