کریدور شمال -جنوب در دولت سیزدهم تکمیل می‌شود

بذرپاش:

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زنجیره کریدوری شمال -جنوب در دولت سیزدهم تکمیل می‌شود، گفت: تکمیل کریدور شمال - جنوب با تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد.

کریدور شمال -جنوب در دولت سیزدهم تکمیل می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زنجیره کریدوری شمال -جنوب در دولت سیزدهم تکمیل می‌شود، گفت: تکمیل کریدور شمال - جنوب با تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در یک برنامه تلویزیونی به تشریح ویژگی‌های پروژه تکمیل راه‌آهن رشت -آستارا، پرداخت و با بیان اینکه توافق‌نامه ایران و روسیه برای تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا اتفاق مهمی در تکمیل زنجیره کریدوری کشور به شمار می‌رود، گفت: راه گذر شمال به جنوب که راه گذر راهبردی و مهمی برای کشورهای در مسیر این کریدور یعنی کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار می‌رود می‌تواند در بهره‌مندی کشورها از اثرات مثبت این کریدور نقش ایفا کند.
وی ادامه داد: تکمیل این کریدور و بهره‌مندی از آن در کنار درآمدهای مختلفی که در کشور وجود دارد می‌تواند درآمد خوبی از ترانزیت را نصیب جمهوری اسلامی ایران کند که این موضوع مدنظر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است. بنابراین به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیای کشور این فرصت‌ها نباید از دست برود.وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: سال‌های سال است راجع به تکمیل کریدورها صحبت می‌شود. در مقطعی نیز کارهایی انجام شده ولی در این دولت، تکمیل زنجیره کریدوری یکی از اولویت‌های اصلی ریاست‌جمهور بود و از زمانی که بنده مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گرفتم و طی سه ماه اخیر، سرعت بیشتری گرفت.
بذرپاش با اشاره به اینکه قطعه باقی‌مانده از راه‌گذر شمال به جنوب یعنی قطعه رشت -آستارا در توافق با روسیه آغاز شد، گفت: این قطعه منافع زیادی را نصیب کشور می‌کند. در اوایل راه‌اندازی این قطعه ۱۰ میلیون تن بار جابجا خواهد شد و با فاصله زمانی اندکی با تجهیزاتی که داریم جابجایی کالا  ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت. با تکمیل این کریدور، خلیج‌فارس و دریای عمان که به آبهای آزاد راه دارند با ریل و جاده به دریای شمال و دریای خزر و کشورهای حاشیه خزر متصل می‌شوند.  
وی توضیح داد: تکمیل کریدور -شمال جنوب با تکمیل راه‌آهن رشت -آستارا منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد.در کنار تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا تکمیل ظرفیت‌های بندری نیز در برنامه است. مقرر است تا از مسیر دریا به دریا اتصال با زنجیره کریدوری کامل شود. در سفر به امارات و گفتگو با وزرای مختلف، امارات مشتاقانه به دنبال همکاری با ایران در حوزه‌های حمل‌ونقل است.