مدیریت مصرف سوخت صرفه‌جویی ۱۶ میلیون لیتری روزانه سوخت را رقم می‌زند

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ۴ برابر بودن شدت مصرف انرژی در کشور گفت: با توجه به شتاب روزافزون مصرف انرژی در بخش حمل‌ونقل و صنایع، لازم است سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف به‎ویژه در بخش حمل‌ونقل و خودرو هر چه سریع‌تر اجرایی شود و در صورت پیاده‌سازی این سیاست‌ها روزانه ۱۶ میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ۴ برابر بودن شدت مصرف انرژی در کشور گفت: با توجه به شتاب روزافزون مصرف انرژی در بخش حمل‌ونقل و صنایع، لازم است سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف به‎ویژه در بخش حمل‌ونقل و خودرو هر چه سریع‌تر اجرایی شود و در صورت پیاده‌سازی این سیاست‌ها روزانه ۱۶ میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.
به گزارش شانا، جلیل سالاری در نشست خبری که در ستاد خبری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد، با اشاره به اینکه بهینه‌سازی را سوخت پنجم نام‌گذاری کرده‌ایم، اظهار کرد: با توجه به شدت مصرف انرژی در کشور به‌ویژه بخش حمل‌ونقل، لازم است سیاست‌های غیرقیمتی به منظور کنترل مصرف در این بخش از جمله اجرای قانون تبصره ۱۳ در اولویت قرار گیرد و هرچه زودتر خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل کشور خارج شود.
وی با تأکید بر اینکه نگاه در مجموعه تولید و توزیع فرآورده در کشور حرکت از سوخت‌محوری به سمت سودمحوری است، بیان کرد: با حرکت به سمت سودمحوری با استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها به سمت ایجاد ارزش افزوده در تولید فرآورده در کشور حرکت خواهیم کرد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به چهار برابر بودن شدت مصرف انرژی در ایران در مقایسه با میانگین جهانی گفت: یکی از نقاط پرمصرف که نیازمند اجرای سیاست‌های مدیریت بهینه مصرف است، صنایع اصلی و فرعی از جمله، فولاد، سیمان، گچ و آجر و دیگر صنایع انرژی‌بر است.
سالاری افزود: از سال ۸۶ که سامانه هوشمند سوخت در کشور اجرایی شد، سالانه ۱.۱ میلیون خودرو به ناوگان حمل‌ونقل سوخت کشور اضافه می‌شود و امروز حدود ۲۳ میلیون خودرو در این ناوگان تردد می‌کند که مصارف این خودروها با استاندارد جهانی متفاوت است.
وی با اشاره به اینکه ۲۳ درصد خودروهای ما سن بالای ۲۰ سال دارند، تأکید کرد: این موضوع در حالی است که پارسال ۴.۹ میلیون کارت سوخت صادر شده است، در حالی که از تبصره ۱۳ غافل شده‌ایم و روند خروج خودروهای فرسوده از ناوگان در کشور متوقف شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور تصریح کرد: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف می‌رسد که روند افزایشی آن، شتاب بالایی دارد و لازم است به سیاست‌های بهینه‌سازی در این بخش به‌صورت ویژه توجه شود.
سالاری بیان کرد: هم‌اکنون قیمت سوخت هواپیما، لیتری ۶۰۰ تومان است که در مقایسه با هزینه انتقال و توزیع آن و نرخ پروازها بسیار ناچیز است. همچنین تفاوت قیمت سوخت با کشورهای همسایه بسیار بالاست که همین موضوع سبب افزایش روزافزون قاچاق سوخت در کشور شده است و تلاش می‌کنیم با به‌کارگیری طرح‌های جدید و سیاست‌های غیرقیمتی، عرضه خارج از شبکه سوخت را مهار کنیم.
 فرسودگی ۶۸ درصدی ناوگان حمل‌ونقل سنگین کشور
وی افزود: نزدیک به یک میلیون خودرو در بخش حمل‌ونقل سنگین کشور نیز فعال هستند که ۶۸ درصد آنها بیش از ۲۰ سال عمر دارند و در صورت خروج این ناوگان فرسوده و مدیریت برای صرفه‌جویی در این بخش، در مصرف روزانه ۷ تا ۱۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در این بخش صرفه‌جویی خواهد شد.
 صرفه‌جویی روزانه ۱۶ میلیون لیتری مصرف سوخت در صورت به‌کارگیری سیاست‌های مصرف انرژی
معاون وزیر نفت تأکید کرد: اگر استانداردها در تمامی بخش‌های خودرویی در کشور رعایت شود، در مصرف روزانه ۱۶ میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد که با احتساب هزینه‌های مربوط به انبارداری، کارمزد، حمل‌ونقل، هزینه بسیار هنگفتی است که بر کشور تحمیل شده است.
 رشد ۱۰ درصدی مصرف سوخت نیروگاهی در ۱۴۰۰
سالاری تصریح کرد: متأسفانه امروز تمام ظرفیت شبکه خطوط انتقال ما درگیر انتقال سوخت خودروهاست، افزون بر آن در بخش سوخت نیروگاهی نیز  سال گذشته (۱۴۰۰) ۱۰ درصد رشد داشتیم که اگر مدیریت بهینه مصرف در این حوزه اتفاق نیفتد، این عدد باز هم افزایش می‌یابد.
سالاری افزود: پارسال به‌طور میانگین روزانه ۲۶۵ میلیون لیتر سوخت در بخش نیروگاهی کشور مصرف شده است که عدد بسیار بزرگی به‌شمار می‌آید.