جزئیات ساخت پتروپالایشگاه‌‌ شهید سلیمانی با اعتبار ۹ میلیارد یورو‌

پای سرمایه‌گذار خارجی به صنعت پالایشی باز می‌شود؛

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی با بیان اینکه عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در همین فصل بهار آغاز خواهد شد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این پروژه تا ۵ سال آینده تکمیل شود.

جزئیات ساخت پتروپالایشگاه‌‌ شهید سلیمانی  با اعتبار ۹ میلیارد یورو‌

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی با بیان اینکه عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در همین فصل بهار آغاز خواهد شد، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این پروژه تا 5 سال آینده تکمیل شود.
جلیل سالاری‌ در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین وضعیت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه خوزستان عنوان کرد: بند «ل» تبصره یک قانون بودجه 1402 به وزارت نفت تکلیف کرد که از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط یعنی شرکت ملی پالایش و پخش تا سقف سهامداری 20 درصد با مشارکت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروپالایشگاهی مشارکت کند که یکی از این طرح‌ها، پتروپالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی است.
وی افزود: مطالعات امکان‌سنجی این طرح در قالب 7 سناریو انجام شده است. خوراک این پتروپالایشگاه نفت خام سنگین و فوق سنگین است و 30 درصد محصولات تولیدی آن نیز پتروشیمی است که شامل انواع زایلن‌ها، پلیمرها و بوتادین و پروپیلن و غیره است و 70 درصد تولیدات نیز پالایشگاهی است و تولید نفت کوره این پتروپالایشگاه صفر خواهد بود.
سالاری گفت: برای اجرای این پروژه، کنسرسیومی از هلدینگ‌های پتروشیمی و پالایشی و بانک‌ها و صندوق‌ها شکل گرفت و مشارکت‌نامه تنظیم و در حضور ریاست محترم‌ امضا شد. مطالعات مکان‌یابی این طرح انجام شده است و لازم است که استحصال زمین انجام شود. با منطقه ویژه اقتصادی وارد مذاکره شدیم و حدود 450 هکتار زمین در بندرعباس در نظر شده است.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: دلیل انتخاب این مکان نیز این است که در منطقه بندرعباس زیرساخت لازم به دلیل احداث دو پالایشگاه کشور از قبل وجود دارد و دیگر نیازی به هزینه‌کرد جدید نیست. به موازات این موضوع، مطالعات زیست‌محیطی، پدافند غیرعامل و پیش‌بینی و مطالعات اولیه طراحی بنیادی انجام شده است.
 عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در فصل بهار آغاز می‌شود
وی اظهار داشت: برای سرعت بخشیدن به این پروژه و آغاز شدن عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تصمیم گرفتیم که مجری طرح انتخاب کنیم که کار را آغاز کند و سپس بعد از ثبت شرکت، کار به هیئت مدیره و مدیرعامل واگذار شود. مجری این طرح شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، انتخاب شد.
سالاری تاکید کرد: هم‌اکنون‌ مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان (احمدی) در منطقه حضور دارد تا کارهای اولیه مرتبط با زمین را پیگیری کنند. نیاز است که در آن منطقه کمپ کارگری و موارد دیگر داشته باشیم که ایشان پیگیر مقدمات آن هستند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: ترکیب سهامداران این طرح بدین صورت است که گروه تدبیر انرژی ۱۵ درصد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۱۵ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ۱۵ درصد، شرکت ملی پالایش و پخش ۱۰ درصد، بانک ملی ۱۵ درصد، بانک رفاه کارگران ۱۵ درصد، بانک ملت ۷.۵ درصد و بانک تجارت ۷.۵ درصد سهام دارند.وی ادامه داد: کل سرمایه‌گذاری این طرح 9 میلیارد یورو است و این پروژه در فازهای مختلف به بهره‌برداری می‌رسد تا بدین صورت منابع حاصله از فازهای قبلی صرف تکمیل فازهای بعدی شود؛ پیش‌بینی ما این است که این پروژه در 5 سال آینده تکمیل شود. عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در همین فصل بهار آغاز خواهد شد.
  برای ثبت شرکت‌ منتظر صدور مجوز شورای پول و اعتبار هستیم
سالاری عنوان کرد: با وجود اینکه سهم شرکت ملی پالایش و پخش در پروژه شهید سلیمانی فقط 10 درصد است و در هیئت مدیره این پتروپالایشگاه نیز حضور ندارد، اما مدام پیگیر ماجرا هستیم و در تدوین اساسنامه، مشارکت‌نامه، اخذ زمین، اخذ مجوز شورای اقتصاد و شورای پول و اعتبار و غیره به صورت مستقیم پیگیری کردیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش گفت: جلسات متعددی را با کمیسیون انرژی مجلس داشتیم و برای حل مشکلات و رفع موانع از آنها کمک گرفتیم. امیدوار هستم که زودتر مجوز شورای پول و اعتبار اخذ شود تا سهامداران بانک در این پروژه بتوانند قدرالسهم خود را بپردازند و فرآیند ثبت شرکت زودتر انجام شود.
  احداث پالایشگاه 180 هزار بشکه‌ای خوزستان با سرمایه‌گذاری خارجی
وی افزود: در کنار پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، احیای طرح پالایشگاه 180 هزار بشکه‌ای خوزستان نیز در دستور کار قرار گرفته است. در دولت قبل، مجوز این پالایشگاه ابطال شده بود و ما مجددا این مجوزرا احیا کردیم. مطالعات این طرح به اتمام رسیده و ما به سمت تدوین مشارکت‌نامه و ثبت شرکت حرکت کرده‌ایم.سالاری اشاره کرد: در طرح پالایشگاه خوزستان، 20 درصد شرکت ملی پالایش و پخش و 80 درصد بخش خصوصی خارجی سهامدار هستند. خوراک این پالایشگاه از نفت خام میدان آزادگان و غرب کارون تامین می‌شود و چون نفت این میدان، خاص است، مدتی کار مدل‌سازی و تعیین الگوی پالایشی وقت گرفت. در این طرح، زمین استحصال و مجوز محیط‌زیست اخذ شده است