با "تخلفات" و "جرایم" آزمون‌های سراسری بیشتر آشنا شویم

با "تخلفات" و "جرایم" آزمون‌های سراسری بیشتر آشنا شویم

 


بر اساس "قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون‌های سراسری و مجازات‌های پیش‌بینی شده" ارتکاب هرگونه عمل خلاف مقررات که آزمون داوطلب را از نظر علمی خدشه دار سازد، تخلف است و فرد متخلف مشمول مجازات خواهد شد.
به گزارش ایسنا، سازمان سنجش آموزش کشور تخلفات و جرائم آزمون‌های سراسری را اعلام کرد.
 بر این اساس متخلفان با توجه به ماهیت تخلف خود از سوی قانون مشمول مجازات‌های پیش‌بینی شده می‌شوند.
ارتکاب هرگونه عملی که موجب بی‌نظمی در برگزاری آزمون شود یا همراه داشتن هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی و دستگاه های حافظه‌دار تخلف محسوب می شود.
همچنین ارتکاب هرگونه عمل خلاف مقررات که آزمون داوطلب را از نظر علمی خدشه دار سازد از قبیل ارائه مدرک یا گواهی مجعول یا تصویر گواهی مجعول برای شرکت در آزمون، تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست‌اندرکاران آزمون از قبیل عوامل اجرایی و طراحان سوال برای تخلف است.
همراه داشتن و استفاده از هرگونه وسیله غیرمجاز ارتباط الکترونیکی و دستگاه‌های حافظه‌دار مانند تلفن همراه، انواع ساعت‌ها، دستبندها، عینک‌ها و انگشترهای هوشمند، پیجر و هندزفری، انواع خودکارها و پاکن‌های هوشمند، منجر به محرومیت از شرکت در آزمون برای یک تا ۱۰ سال بعد و محرومیت از گزینش علمی در آزمون‌های همان سال می‌شود.
همچنین "تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست‌اندرکاران آزمون" و "ثبت نام با هویت مجعول (ارائه مدرک، گواهی یا تصویر گواهی مجعول) و شرکت در آزمون به جای داوطلب دیگر" مشمول محرومیت یک تا ۱۰ ساله و محرومیت از گزینش علمی همان سال می‌شود.
چنانچه با بررسی‌های فنی و علمی، بین نمرات و رتبه اکتسابی داوطلب و سوابق تحصیلی وی مغایرت های غیرمتعارف مشهود و اساسی از قبیل عدم تطابق معدل دیپلم و دوره پیش‌دانشگاهی با رتبه و نمره اکتسابی در آزمون وجود داشته باشد، با تأیید هیأت‌های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمون‌ها از داوطلب در یک یا چند درس عمومی و اختصاصی امتحان مجدد به عمل می‌آید. تعیین وضعیت نهایی آزمون این داوطلب، بر اساس نتایج حاصل از امتحان مجدد بر عهده هیأت بدوی است.
بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، "کمک به داوطلبان دیگر جهت پاسخگویی به سوال‌ها"، "خرید و فروش سوالات‌ آزمون یا پاسخ آنها" و "تلاش در جهت دستیابی و افشای سوالات آزمون" منجر به پرداخت جزای نقدی، حبس از یک تا ۵ سال یا هر دو مجازات می‌شود.
مجازات پیش‌بینی شده برای "عضویت در یک گروه یا شبکه چه مجازی و چه حقیقی مدعی تقلب و تضمین قبولی در آزمون" تشدید مجازات‌های پیش‌بینی شده در قانون را به همراه دارد.
به گزارش ایسنا، آزمون دکتری تخصصی صبح روز پنجشنبه
 ۱۱ اسفند و  آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بعد از ظهر امروز پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه و صبح و بعد از ظهر فردا جمعه ۱۲ اسفندماه سال ۱۴۰۲ برگزار می‎شود.