رابطه عمیق و دردناک کووید۱۹ و سوءتغذیه!

دیگر همه ما می‌دانیم که ابتلا به کروناویروس و مبارزه برای غلبه بر بیماری کووید۱۹، علاوه بر درد، هزینه هم دارد. هر چند وزارت بهداشت در خبرها و گزارش‎های متعدد اعلام کرده است که این بیماری شامل بیمه می‎شود و افرادی که بیمه هستند می‎توانند و باید از تسهیلات بیمه‎ای استفاده کنند و بنابراین هزینه درمان آنچنان که به نظر و به گوش می‎رسد چندان هم گران تمام نمی‎شود؛ اما البته که اگر فردی پول و هزینه و زمان بیشتری صرف بهبود خود یا عزیز مبتلایش بکند، نتیجه بهتری خواهد گرفت و حداقل این‎که مداوا خواهد شد؛ چرا که اغلب مبتلایان به کووید۱۹ به تغذیه بسیار خوب و استفاده از مکمل‎های دارویی نیاز دارند، و البته عوارض گاهی ماندگار این بیماری را هم نباید نادیده گرفت.

رابطه عمیق و دردناک کووید۱۹ و سوءتغذیه!

دیگر همه ما می‌دانیم که ابتلا به کروناویروس و مبارزه برای غلبه بر بیماری کووید19، علاوه بر درد، هزینه هم دارد. هر چند وزارت بهداشت در خبرها و گزارش‎های متعدد اعلام کرده است که این بیماری شامل بیمه می‎شود و افرادی که بیمه هستند می‎توانند و باید از تسهیلات بیمه‎ای استفاده کنند و بنابراین هزینه درمان آنچنان که به نظر و به گوش می‎رسد چندان هم گران تمام نمی‎شود؛ اما البته که اگر فردی پول و هزینه و زمان بیشتری صرف بهبود خود یا عزیز مبتلایش بکند، نتیجه بهتری خواهد گرفت و حداقل این‎که مداوا خواهد شد؛ چرا که اغلب مبتلایان به کووید19 به تغذیه بسیار خوب و استفاده از مکمل‎های دارویی نیاز دارند، و البته عوارض گاهی ماندگار این بیماری را هم نباید نادیده گرفت.
بر این اساس و به گزارش دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛ آن‎چه پس از کرونا ویروس، سلامت جامعه ما را تهدید می‌کند:«سوء تعذیه» است و «باید از هم اکنون برای تغذیه مناسب و مقوی خانوارها برنامه‌ریزی شود تا پس از اتمام کرونا با این مورد تهدیدآمیز مواجه نشویم.» اما این مواجهه دردناک با توجه وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، اجتناب‎ناپذیر است که اگر چنین نبود، نیازی هم به هشداردانشگاه علوم پزشکی تبریز نبود؛ بیمار بهبودیافته از کووید19، در دوره نقاهت نسبتا طولانی خود به یک برنامه تغذیه‌ای مقوی نیاز دارد و این برنامه تغذیه مقوی هر روز از سبد معیشت خانوار کمتر و حتی دورتر می‌شود.  
علاوه براین یونیسف نیز هشدار داده است که میلیون‌ها کودک در سراسر جهان به دلیل سوءتغذیه در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند. و این یعنی سوءتغذیه هم پیش و هم پس از ابتلا یکی از دلایل مهم مرگ و میر کودکان در اثر ابتلا به کووید19 است؛ سازمان ملل در مجله پزشکی «لانست» نوشته پاندمی کرونا باعث کاهش منابع غذایی و افزایش قیمت‎ها در سراسر جهان شده . براساس گزارش، این پاندمی و عوارض اتقصادی ناشی از آن موجب مرگ ماهانه 10 هزار کودک می‎شود.
سوءتغذیه باعث آسیب‎های جدی جسمی و روحی در کودکان شده و این فاجعه را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‎کند.