آمادگی بنادر جنوبی برای استقبال از مسافران دریایی

برای آماده‌سازی و ارتقای ایمنی شناورها جهت استقبال از مسافران در جنوب کشور، ۳۹ فروند شناور در بنادر مرکز هرمزگان آماده شده و همچنین تا پیش از نوروز ۱۴۰۲، ۱۰ فروند شناور گردشگری جدید به ناوگان دریایی قشم اضافه می‌شود.



برای آماده‌سازی و ارتقای ایمنی شناورها جهت استقبال از مسافران در جنوب کشور،  ۳۹ فروند شناور در بنادر مرکز هرمزگان آماده شده و همچنین تا پیش از نوروز ۱۴۰۲، ۱۰ فروند شناور گردشگری جدید به ناوگان دریایی قشم اضافه می‌شود.  
به گزارش ایسنا، شهرهای جنوبی کشور در استان هرمزگان و جزایر خلیج فارس، در فصل زمستان که در بیشتر استان‌های کشور آب و هوای سرد و برفی وجود دارد، با دمای مناسب و آب و هوای مطلوب از مقاصد مناسبی برای سفر محسوب می‌شود. از طرفی شیوع کرونا در دو سال گذشته، بسیاری از مردم را از سفر محروم کرده بود اما با فروکش کردن کرونا، سفرها هم از سر گرفته شد.
بنادر شهید باهنر، شهید حقانی، هرمز، تیاب و سیریک از جمله بنادر چندمنظوره در شرق استان هرمزگان است و از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه امسال، بالغ‌بر دو و نیم میلیون مسافر و گردشگر در بنادر شرق هرمزگان تردد کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد افزایش به ثبت رسیده است و در این بازه زمانی بندر شهیدحقانی به‌عنوان بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور با جابجایی حدود ۱.۹ میلیون مسافر و گردشگر، رتبه نخست را در بین بنادر مسافری کشور به خود اختصاص داده است.
البته در روزهای گذشته رفت و آمد از بندر شهید حقانی بندرعباس به قشم و هرمز و برعکس به علت نامساعد شرایط دریایی متوقف شده بود، اما اعلام شد که بنادر مسافربری بندرعباس-قشم، بندرعباس-هرمز و بالعکس باز است.
در این راستا، حسین عباس‌نژاد -مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان- با بیان اینکه ۹۰ درصد سفرهای دریایی در بنادر این استان به‌عنوان پایتخت سفرهای دریایی انجام می‌گیرد، گفت: ۳۹ فروند شناور با ظرفیت ۴۲۰۰ صندلی آماده جابه‌جایی مسافران و گردشگران از بنادر مرکز استان است.
وی با بیان اینکه هرمزگان در نیمه دوم سال پذیرای میلیون‌ها مسافر دریایی است، ادامه داد: این تعداد شناور در مسیرهای دریایی بندرعباس به قشم و بالعکس، بندرعباس به هرمز، قشم به هرمز و بالعکس، بندرعباس به ابوموسی، قشم و لارک و بالعکس درحال رفت و آمد هستند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه دو روز در هفته شناور در مسیر بندرعباس ابوموسی و بالعکس رفت و آمد می‌کند، گفت: درحال حاضر ۱۶ لندینگ‌کرافت نیز با ظرفیت ۷۲۰ دستگاه خودرو به‌صورت
۲۴ ساعته در مسیر بندر پل به لافت و بالعکس خدمات‌رسانی می‌کنند.  در غربی‌ترین مسیر استان (مسیرهای سه‌گانه چارک به کیش و بالعکس، آفتاب به کیش و بالعکس) نیز ۱۰ فروند لندینگ‌کرافت در مسیر چارک به کیش-آفتاب به کیش و بالعکس فعال هستند.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، عباس‌نژاد با اشاره به روزانه شش سفر دریایی در مسیر سه‌گانه، آخرین زمان سوار شدن مسافران و گردشگران از مسیر چارک و آفتاب با لندینگ‌کرافت را هشت شب و خودروهای مسافری را تا غروب آفتاب اعلام کرد.
 بازرسی‌های مستمر از شناورها به ‌منظور آماده‌سازی و ارتقای سطح ایمنی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به آماده‌سازی و ارتقای ایمنی شناورها در طرح سفرهای دریایی و گردشگری اعلام کرد: در راستای خدمت‌رسانی و ایمن‌سازی سفرهای دریایی برای گردشگران و مسافران بازرسی از شناورهای مسافری و خودروبر به شکل مداوم در دستور کار بازرسان این استان قرار گرفته است.
عباس‌نژادخاطر نشان کرد: بازرسی از شناورها در بخش‌های موتورخانه و ماشین‌آلات، ایمنی دریانوردی، تجهیزات نجات جان و مبارزه با حریق و بررسی توانمندی‌های پرسنل از شناورهای مسافری و حمل خودرو درحال انجام است.
 الحاق ۱۰ فروند شناور جدید به ناوگان گردشگری تا قبل از نوروز ۱۴۰۲
همچنین علی اشتری -مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم- با اشاره به مبادی ۱۱‌گانه گردشگری دریایی در جزیره قشم اظهار کرد: طی ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۹۰هزار و ۲۱۵ نفر توسط ۱۲۳هزار و ۵۰۷ شناور و قایق گردشگری از مناطق طبیعی سرزمین عجایب هفتگانه دیدن کردند.  
وی با بیان اینکه به‌منظور ارتقا سطح ایمنی در مناطق گردشگری قشم ۸۰ فروند شناور مجاز و استاندارد تحت نظارت موسسات رده‌بندی و سازمان بنادر ساخته و مشغول خدمات‌دهی هستند، از الحاق۱۰ فروند شناور گردشگری جدید به ناوگان دریایی قشم تا پیش از نوروز ۱۴۰۲ خبر داد.  
مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم ساعات فعالیت در اسکله‌های گردشگری جزیره قشم را از طلوع آفتاب تا یک ساعت قبل از غروب اعلام و بر لزوم رعایت الزامات ایمنی (پوشیدن جلیقه، توجه به توصیه‌های ناخدا و فرمانده شناور، خودداری از حضور در مبادی غیرمجاز، توجه به هشدارهای هواشناسی و صیانت از محیط زیست و زیست بوم دریا) تاکید کرد.