سندرم گرسنگي پوستي و قلب شكسته؛ عوارض رواني كروناويروس!

كروناويروس، تنها يك بيماري ويروسي عادي نيست كه فقط يك فرد را درگير كرده و در نهايت با پيشرفت در بدن او، موجب مرگش شود، رعايت پروتكل هاي بهداشتي كروناويروس، به ويژه رعايت فاصله اجتماعي و اجتناب از ديد و بازديد از از نزديكان و در آغوش نگرفتن آنان، اينك خود به معضلي بزرگ در برخي از كشورها بدل شده است. چرا كه والدين و فرزندان براي جلوگيري از ابتلاي يكديگر به اين بيماري از در آغوش گرفتن همديگر خودداري مي‌كنند و همين مسئله در طولاني مدت موجب بروز«سندرم قلب شكسته»‌ و نيز سندرم «گرسنگي پوستي» شده است! اين بيماري قبلا در مورد نوزاداني ديده مي‌شود كه به دليل نارس بودن بايد در دستگاه‌هاي ويژه قرار بگيرند و كمتر آغوش و نوازش مادر خود را تجربه مي‌كنند؛ اما اينك رعايت فاصله اجتماعي در مورد كوويد۱۹، اين بيماري روان-تني را فراگير كرده است!



كروناويروس، تنها يك بيماري ويروسي عادي نيست كه فقط يك فرد را درگير كرده و در نهايت با پيشرفت در بدن او، موجب مرگش شود، رعايت پروتكل هاي بهداشتي كروناويروس، به ويژه رعايت فاصله اجتماعي و اجتناب از ديد و بازديد از از نزديكان و در آغوش نگرفتن آنان، اينك خود به معضلي بزرگ در برخي از كشورها بدل شده است. چرا كه والدين و فرزندان براي جلوگيري از ابتلاي يكديگر به اين بيماري از در آغوش گرفتن همديگر خودداري مي‌كنند و همين مسئله در طولاني مدت موجب بروز«سندرم قلب شكسته»‌ و نيز سندرم «گرسنگي پوستي» شده است! اين بيماري قبلا در مورد نوزاداني ديده مي‌شود كه به دليل نارس بودن بايد در دستگاه‌هاي ويژه قرار بگيرند و كمتر آغوش و نوازش مادر خود را تجربه مي‌كنند؛ اما اينك رعايت فاصله اجتماعي در مورد كوويد19، اين بيماري روان-تني را فراگير كرده است!
سندرم گرسنگي پوستي در واقع به معناي نوازش نشدن و محروم ماندن از نوازش اطرافيان است؛ كه موجب عارضه‌هاي رواني خاصي مي‌شود.
تدروس آدهانوم دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در گزارشي به سازمان ملل گفته است:«تاثیر همه‌پرسی بر سلامات روانی مردم به‌شدت نگران کننده است. انزوای اجتماعی، ترس از سرایت بیماری، از دست دادن اعضای خانواده استرس با استرس ناشی از بیکاری و از دست دادن درآمد همراه است.»
بر اساس مطالعه جدید «جاما نت وورک» شرایط فزاینده استرس و اضطراب ناشی از کرونا را نشان می‌دهد که بر سلامت عاطفی و جسمی افراد تأثیرگذار است. افزایش استرس اقتصادی و روانی ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا به معنای واقعی باعث افزایش «کاردیومیوپاتی» یا همان قلب شکسته شده است.
سندرم قلب شکسته هنگامی رخ می‌دهد که بخشی از قلب بزرگ شده و قادر به پمپاژ مناسب خون نیست.
نشریه بریتانیایی «پیپل»، این عارضه که پزشکان آن‌را کاردیومیوپاتی استرس یا نشانگان تاکاتسوبو می‌نامند، شبیه به سکته قلبی است و علائمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس دارد. اما بیماری قلبی نیست.
متخصصان کلینیک کلیولند در اوهایو آمریکا اعلام کرده‌اند که در ماه‌های مارس و آوریل سال جاری میلادی (۲۰۲۰) در تقریبا ۸ درصد از بیمارانی که با درد قفسه سینه و سایر علائم قلبی به بخش اورژانس مراجعه کرده بودند، کاردیومیوپاتی استرس تشخیص داده شد. این عارضه که یک تشخیص نسبتا جدید است و پزشکان هنوز به طور کامل آن‎را درک نکرده‌اند، بعد از تنش‌هایی مانند طلاق یا مرگ و تصادف یا جراحی ممکن است رخ دهد.