بهبود وضعیت "چک" با آموزش بیشتر

پس از آنکه قوانین اجرایی چک از سوی بانک مرکزی به روزرسانی شد و "چک های صیادی" جای برگه چک های قدیمی را گرفتند، شاهد کاهش آمار چک های برگشتی بودیم چرا که درصورت برگشت خوردن چک امکان برداشت آن از سایر حساب ها و یا مسدود شدن کلیه حساب ها صادرکننده آن را به همراه داشت که خود به خود نوعی تضمین برای نقد شدن چک را به همراه داشت.

بهبود وضعیت "چک"  با آموزش بیشتر

 

پس از آنکه قوانین اجرایی چک از سوی بانک مرکزی به روزرسانی شد و "چک های صیادی" جای برگه  چک های قدیمی را گرفتند، شاهد کاهش آمار چک های برگشتی بودیم چرا که درصورت برگشت خوردن چک امکان برداشت آن از سایر حساب ها و یا مسدود شدن کلیه حساب ها صادرکننده آن را به همراه داشت که خود به خود نوعی تضمین برای نقد شدن چک را به همراه داشت.
اما درهمین حال نیز برخی افراد متقلب و کلاهبردار به سبب عدم آشنایی عموم با روند اجرایی ثبت چک ها و عدم سواد دیجیتال از سوی بسیاری از اقشار در حوزه کار با اینترنت بانک و موبایل بانک و مراحل ثبت و دریافت چک، از این فضا سوء استفاده می کنند و تخلفات بسیاری در این حوزه رقم زده اند.
به عنوان مثال در قبال دریافت کالا و خدمات و حتی پول به طرف مقابل چک می دهند و حتی رسید ثبت آن را نیز به صورت پرینت و یا نسخه دیجیتال تحویل می دهند و ذی نفع چک با دیدن آن گمان می کند که دیگر چک متعلق به اوست. اما تازمانی که ثبت دریافت شناسه آن چک و دیگر مراحل لازم انجام ندهد، آن چک متعلق و در اختیار وی نخواهد بود و شخص کلاهبردار بلافاصله می تواند با اصلاح اطلاعات ذی نفع در حساب کاربری خود و یا مراجعه به بانک جهت تصحیح اطلاعات برگه چک صادره، به طور کلی آن برگه چک را از حساب خود پاک و بالاتر از آن اعلام مفقودی و حتی سرقت چک خود را نماید!.
از سوی دیگر برخی کلاهبرداران با سوء استفاده از چک های قدیمی موجود در دست مردم به سبب عدم نیاز به ثبت رسمی، همچنان به اقدامات غیرقانونی خود مبادرت دارند. درحالی که همین برگ چک ها نیز از طریق سامانه های اعلامی از سوی بانک مرکزی قابل استعلام گیری است.
اما آنچه مهم است عدم آموزش و اطلاع رسانی کافی درمورد قوانین و شیوه های اجرایی جدید درمورد چک های جدید است که این مسئله را باید مسئولان بانک مرکزی در همکاری با رسانه ملی و دیگر رسانه های مختلف برطرف نمایند. بدون آموزش کافی باید همچنان شاهد کلاهبرداری ها از مردم باشیم که ناخواسته در دام می افتند و مال و زندگی خود را از دست
می دهند.