شناسایی یک کهکشان غول‌پیکر در پس منطقه‌ای گیج‌کننده از راه شیری

هیچ کس نمی‌داند در این منطقه از فضا که به عنوان "منطقه اجتناب" شناخته می‌شود، چه چیزی وجود دارد، اما اکنون اخترشناسان یک قدم به شناخت آن نزدیک‌تر شده‌اند.

 


هیچ کس نمی‌داند در این منطقه از فضا که به عنوان "منطقه اجتناب" شناخته می‌شود، چه چیزی وجود دارد، اما اکنون اخترشناسان یک قدم به شناخت آن نزدیک‌تر شده‌اند.
به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، بر اساس یک مطالعه جدید، ستاره شناسان یک "ساختار فرا کهکشانی" غول پیکر را یافته‌اند که در پشت کهکشان راه شیری پنهان شده است.
کشف این ساختار که به نظر می‌رسد یک خوشه کهکشانی عظیم باشد، به پر کردن شکاف اطلاعاتی در مورد این منطقه مرموز از کیهان که به عنوان "منطقه اجتناب"(zone of avoidance) شناخته می‌شود، کمک می‌کند.
منطقه اجتناب یا منطقه ابهام کهکشانی، منطقه‌ای از آسمان است که توسط کهکشان راه شیری پوشیده شده است. منطقه اجتناب در ابتدا در مقاله‌ای در سال ۱۸۷۸ توسط یک ستاره‌شناس انگلیسی به نام ریچارد پراکتور(Richard Proctor) که به توزیع سحابی‌ها در فهرست عمومی سحابی‌های جان هرشل(John Herschel) اشاره داشت،
 "منطقه چند سحابی" نامیده شد.
هیچ کس تا به حال نمی‌داند که در این منطقه که ۱۰ تا ۲۰ درصد از آسمان را پوشانده است، چه چیزی وجود دارد.
  بهره‌گیری از توان طول موج‌های فروسرخ نزدیک با استفاده از تلسکوپ VISTA
این مطالعه توضیح می‌دهد که منطقه اجتناب(ZOA)، اجازه مشاهدات نوری واضح از منابع خارج از کهکشان را در پشت کهکشان راه شیری نمی‌دهد.این مقاله پژوهشی، دلیل این امر را "انهدام انتشار نوری این اجرام" توصیف می‌کند. این بدان معنی است که بیشتر ساختارهای فرازمینی در ZOA، پنهان یا غیرقابل مشاهده هستند.
پژوهشگران با توجه به این موضوع، در مطالعه جدید خود تصمیم گرفتند مشاهدات خود را با استفاده از طول موج‌های نزدیک به فروسرخ(NIR) انجام دهند.آنها استدلال می‌کنند که NIR می‌تواند منبعی برای یافته‌های نجومی از جمله کشف کهکشان‌های جدید باشد.
آنها می‌گویند موفقیت NIR در این امر می‌تواند به تکمیل تصویر ساختار عظیم در این منطقه "کم کاوش شده" کمک کند.
  سلام بر خوشه کهکشانی VVVGCl-B J۱۸۱۴۳۵-۳۸۱۴۳۲ با تشکر از تلسکوپ VISTA
دانیلا گالدیانو(Daniela Galdeano) ستاره‌شناس دانشگاه ملی سن خوان در آرژانتین و یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه توضیح داد:ما یک خوشه کهکشانی جدید موسوم به VVVGCl-B J۱۸۱۴۳۵-۳۸۱۴۳۲ در پشت برآمدگی کهکشان راه شیری یافتیم که به تکمیل تصویر ساختار مقیاس بزرگ در این ناحیه هنوز کوچک کاوش‌شده از آسمان کمک می‌کند.گالدیانو و همکارانش به لطف استفاده از تلسکوپ VISTA توانستند این خوشه جدید را در منطقه اجتناب(ZOA) بیابند.
تلسکوپ VISTA واقع در پارانال در کشور شیلی، مخفف "تلسکوپ مرئی و فروسرخ رصدخانه جنوبی اروپا برای نجوم" است و بخشی از پروژه "بررسی VVV" است که پروژه‌ای است که برآمدگی راه شیری را در طول موج‌های فروسرخ بررسی می‌کند.