اين ضدويروس خانگي را دريابيد!

زردچوبه، يكي از پركاربردترين ادويه ها در آشپزي ما ايراني هاست؛ تقريبا در اغلب غذاها از اين ادویه خوش رنگ استفاده مي شود.

اين ضدويروس خانگي را دريابيد!


زردچوبه، يكي از پركاربردترين ادويه ها در آشپزي ما ايراني هاست؛ تقريبا در اغلب غذاها از اين ادویه خوش رنگ استفاده مي شود. طبق معمول تمام سبزيجات و ميوه هاي زرد و نارنجي و قرمز، زردچوبه هم
آنتي اكسيدان فراوان دارد. اما علاوه بر داشتن آنتي اكسيدان، زردچوبه مزاياي بسيار دور از نظر مانده اي دارد كه بايد به آن توجه كرد؛ به ويژه به خاصيت ضدويروسي آن، در حاليكه اغلب بيماري هاي ويروسي درمان خاصي ندارند و بايد منتظر طي شدن دوره اش باشيم؛ مانند سرماخوردگي و آنفلوآنزا و يا مانند كرونا كه هنوز داروي موثر و واكسن خاصي براي آن تهيه نشده  است.
اما محققان در تحقیق جدید دریافتند میزان بالاي ترکیب طبیعی موسوم به کورکومین در زردچوبه موجب کاهش تعداد ذرات ویروس در محیط کشت سلول مي‌شود. کورکومین می‌تواند از آلودگی سلول‌ها به ویروس‌های قابل انتقال دستگاه گوارش (TGEV) جلوگیری نماید. مصرف این ترکیب در دوز بالا به نابودی ذرات ویروس منجر می‌شود. عفونت ناشی از TGEV موجب بیماری ای موسوم به گاستروانتریت قابل انتقال در خوک‌ها می‌شود که با اسهال، کم آبی شدید و مرگ همراه است.
کورکومین دارای تأثیر بازدارندگی قابل توجهی بر مرحله جذب TGEV است و تأثیر مستقیمی بر غیرفعال سازی آن دارد. از اینرو کورکومین پتانسیل خوبی در پیشگیری از عفونت TGEV دارد.
مطالعات قبلی نشان داده اند که کورکومین از تکثیر برخی انواع ویروس‌ها از جمله ویروس دنگی، هپاتیت B و زیکا جلوگیری می‌کند. این ترکیب هم‌چنین دارای شماری از تأثیرات قابل توجه بیولوژیکی از جمله ضدتومور، ضدالتهاب و ضدباکتری هم است.
بنابراين، زردچوبه را از اين به بعد جدي‌تر بگيريد و در تركيب غذايي خود حتما از آن استفاده كنيد. مشهور است كه هندي‌ها به دليل استفاده زياد از زردچوبه معمولا به بيماري هاي سرطاني مبتلا نمي‌شوند!