چین رقیب اوپک شد

بخشی از نفت مخازن عظیم چین به بازار بین المللی راه پیدا کرده و معامله گران از این فرصت برای خرید نفت ارزان و فروش مجدد آن به پالایشگاه های منطقه ای استفاده کرده اند.


بخشی از نفت مخازن عظیم چین به بازار بین المللی راه پیدا کرده و معامله گران از این فرصت برای خرید نفت ارزان و فروش مجدد آن به پالایشگاه های منطقه ای استفاده کرده اند.
به گزارش ایسنا، این محموله به میزان یک میلیون بشکه توسط شرکتهای بازرگانی از طریق بازار بورس شانگهای خریداری شده و از مخازن نفتی این بورس که در ساحل شرقی چین قرار دارند، بارگیری شده است. محموله های مذکور از این بنادر به خریداران بین المللی ارسال می شوند که معمولا محموله های نفت را از تولیدکنندگان خاورمیانه و آفریقایی خریداری می کنند.اگرچه چین در بلندمدت هرگز نمی تواند با تولیدکننده ای مانند عربستان سعودی رقابت کند اما فروش نفت از سوی بزرگترین واردکننده نفت جهان نشان می دهد که احیای بازار نفت تا چه حد ضعیف و شکننده باقی مانده است. چین پس از سقوط قیمتها در آوریل، از فرصت خرید ارزان استفاده کرد و به پر کردن مخازن خود پرداخت. اکنون که قیمتها بالاتر رفته، روند خرید چین آهسته شده و بخشی از نفت خریداری شده دوباره سر از بازار درآورده است در حالی که اوپک و شرکایش آماده می شوند محدودیت عرضه خود را از ماه میلادی آینده تسهیل کنند.
این محموله نفت از ۱۴ نقطه ای که به عنوان مناطق تحویل و
 ذخیره سازی برای قراردادهای معاملات نفت بازار بورس انرژی بین المللی شانگهای تعیین شده اند، می آید. این بازار تا ۱۶ ژوییه مجموعا ۳۹ میلیون بشکه گرید نفت ترش مدیوم در مخازن خود داشته که حجم آن نسبت به ۲۰ آوریل بیش از ۱۰ برابر بالاتر رفته است.
تحلیلگران و معامله گران به بلومبرگ گفتند: افزایش ذخایر روی قیمت معاملات نفت تاثیر گذاشته و خرید آنها را برای معامله گران جذاب
کرده است. معامله گران تحویل فیزیکی معاملاتی که موعد انقضای آنها سررسیده را قبول کرده و نفت را به پالایشگاههای نزدیک می فروشند.
خرید یک محموله نفت سبک بصره از مخازن بازار بورس شانگهای برای یک پالایشگر شمال آسیا یک دلار در هر بشکه نسبت به خرید مستقیم از عراق ارزانتر تمام می شود. نفت سبک بصره نیمی از نفت موجود در مخازن این بازار را تشکیل می دهد.