شمارش معکوس تا اعلام برندگان نوبل ۲۰۲۲

کمتر از ۲ هفته تا برگزاری مهمترین مراسم علمی جهان؛

جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ در دنیای علم است که سالانه به یک تا حداکثر سه دانشمند در هر رشته اهدا می‌شود. چندی پیش کمیته رسمی اهدای جوایز نوبل زمان برگزاری مراسم اعلام جوایز را منتشر کرد و کمتر از دو هفته تا مشخص شدن برندگان نوبل ۲۰۲۲ باقی است.

شمارش معکوس تا اعلام برندگان نوبل ۲۰۲۲

 


 


جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ در دنیای علم است که سالانه به یک تا حداکثر سه دانشمند در هر رشته اهدا می‌شود. چندی پیش کمیته رسمی اهدای جوایز نوبل زمان برگزاری مراسم اعلام جوایز را منتشر کرد و کمتر از دو هفته تا مشخص شدن برندگان نوبل ۲۰۲۲ باقی است.
به گزارش ایسنا، این جایزه ارزشمند در سال ۱۸۹۵میلادی به وصیت آلفرد نوبل، کارخانه‌دار و شیمیدان سوئدی و مخترع دینامیت، پایه‌گذاری شد. البته لازم به ذکر است که اولین نوبل در همان سال اهدا نشد و فرآیند اهدای جوایز نوبل از سال ۱۹۰۱ میلادی آغاز شد.
سالانه پنج جایزه نوبل به دانشمندان و اندیشمندان سراسر جهان در رشته‌های مختلف اهدا می‌شود. این جوایز شامل نوبل پزشکی، شیمی، فیزیک، ادبیات، اقتصاد و صلح است.
البته جایزه نوبل اقتصاد جزو جوایز نوبل به حساب نمی‌آید. زیرا این جایزه بخشی از جوایز پنجگانه نوبل که بر پایه وصیت آلفرد نوبل پایه‌گذاری شد، نیست.
در سال ۱۹۶۸ بانک مرکزی سوئد
(Sveriges Riksbank)، جایزه علوم اقتصادی را به یاد آلفرد نوبل پایه‌گذاری کرد. اساس این جایزه، کمک‌های مالی بانک مرکزی سوئد به بنیاد نوبل به مناسبت سیصدمین سالگرد تأسیس بانک در سال ۱۹۶۸ است. اولین جوایز نوبل علوم اقتصاد در سال ۱۹۶۹ به "راگنار فریش" و "یان تینبرگن" اهدا شد.
 شاید از خود بپرسید چرا ریاضیات در میان جوایز نوبل جایی ندارد که در جواب باید گفت مدال فیلدز به عنوان معتبرترین جایزه در رشته ریاضیات را می‌توان نوبل ریاضی دانست. این جایزه هر چهار سال یک بار به دانشمندان این حوزه تقدیم می‌شود.
سایت رسمی نوبل چندی پیش تاریخ اعلام برندگان جوایز نوبل را منتشر کرد. اعلام برندگان نوبل ۲۰۲۲ از تاریخ سوم اکتبر آغاز و تا تاریخ دهم اکتبر(۱۱ تا
۱۸ مهر) ادامه خواهد داشت و در مراسم سال جاری که به صورت حضوری برگزار خواهد شد از برندگان سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ که به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به صورت مجازی مراسم را دنبال کرده بودند نیز دعوت به عمل خواهد آمد.
نوبل پزشکی به عنوان اولین نوبل اهدایی در روز دوشنبه، سوم اکتبر(۱۱ مهر) در ساعت ۱۱:۳۰ به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی(۱۴:۰۰ به وقت تهران) در استکهلم اعلام خواهد شد.
نوبل فیزیک در روز دوم در تاریخ چهارم اکتبر
(۱۲ مهر) در ساعت ۱۱:۴۵ به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی(۱۴:۱۵ به وقت تهران) اعلام می‌شود.
نوبل شیمی در روز چهارشنبه، پنجم اکتبر
(۱۳ مهر) در ساعت ۱۱:۴۵ به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی(۱۴:۱۵ به وقت تهران) اعلام می‌شود.
به دنبال این جوایز، برندگان نوبل ادبیات و صلح نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه(۱۴ و ۱۵ مهر) مشخص خواهند شد.
  برندگان جوایز نوبل چگونه تعیین می‌شوند؟
برای مشخص شدن برندگان این جوایز نخست، کسانی که صلاحیت معرفی نامزدها را دارند فهرست نامزدهای خود را تا تاریخ یکم فوریه همان سال ارائه می‌دهند. سپس کمیته نوبل نروژ با بررسی فهرست نامزدها، فهرست کوتاه‌تری شامل ۲۰ تا ۳۰ نفر از میان آن‌ها انتخاب می‌کند. در گام بعد گروهی از مشاوران نروژی و بین‌المللی گزارش‌هایی درباره‌ی نامزدهای لیست نهایی ارائه می‌دهند که اعضای کمیته نروژی با استفاده از این گزارش‌ها و دیگر مستندات تعداد نامزدها را به چندین نفر محدود می‌کنند.
تصمیم درباره‌ی برنده نهایی در آخرین جلسه کمیته گرفته می‌شود که معمولاً در اواخر ماه سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر برگزار می‌شود.اگر اعضا به اجماع نرسند، رأی اکثریت به حساب می‌آید.