جهش مداوم کروناویروس و معضل ساخت واکسن و دارو!

محققان و پژوهشگران در رابطه با جهش های متعدد و بلاانقطاع کروناویروس به سازندگان واکسن و دارو برای این بیماری هشدار می دهند و می پرسند ایا متوجه این مسئله هستند که این ویروس تا به حال ۳۳ بار جهش کرده است؟! که هر جهش یعنی هم علائم بیمار مبتلا تغییر می کند، هم عوارض بیماری و هم روش های درمان؟

جهش مداوم کروناویروس و معضل ساخت واکسن و دارو!



محققان و پژوهشگران در رابطه با جهش های متعدد و بلاانقطاع کروناویروس به سازندگان واکسن و دارو برای این بیماری هشدار می دهند و می پرسند ایا متوجه این مسئله هستند که این ویروس تا به حال 33 بار جهش کرده است؟! که هر جهش یعنی هم علائم بیمار مبتلا تغییر می کند، هم عوارض بیماری و هم روش های درمان؟
محققان اعلام کرده‌اند ویروس کرونا دچار جهش‌هایی شده است که قابلیت‌های بیماری‌زایی آن‌را به شدت تغییر می‌دهد.محققان با استفاده از روش «توالی‌یابی بسیار عمیق ژنتیکی» ۳۳ جهش در ویروس جدید کرونا (ویروس سارس-کوو-۲) رصد کردند که ۱۹ مورد آن جدید بود.
مرگبارترین جهش‌های رصدشده در بیماران این تحقیق در بیشتر بیماران اروپا نیز رصد شده است. در این میان رشته‌های معتدل‌تر این ویروس در بخش‌هایی از آمریکا مانند ایالت واشنگتن رصد شده است. هم‌چنین یکی از جهش‌هایی که در ۵ بیمار رصد شد قبلاً نیز در بیماری در استرالیا مشاهده شده بود.
در این آزمایش‌ها مشخص شد نسخه‌ای از کروناویروس جدید
 SARS-CoV-2 که در سراسر اروپا و آمریکا در حال گسترش است، دچار نوعی جهش شده که می‌تواند آن‌را به عامل کشنده‌تری تبدیل کند چرا که با این جهش، توانایی ویروس در آلوده کردن افراد بیشتر می‌شود.
محققان آمریکایی گفته‎اند ویروس‌هایی با این جهش نسبت به ویروس‌هایی که دچار این جهش نشده‌اند بسیار مسری‌تر هستند. اثرگذاری این جهش به گونه‌ای است که به‎طور چشمگیری تعداد سنبله‌ها روی سطح ویروسی را افزایش می‌دهد. این سنبله‌ها هستند که به ویروس اجازه می‌دهند به سلول‌ها چسبیده و آن‌ها را آلوده سازد. به گزارش مدیکال دیلی، به گفته محققان تعداد و تراکم این سنبله‌ها روی سطح ویروس به دلیل جهش صورت گرفته، چهار تا پنج برابر بیشتر است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت ما نیز گفته است:«ویروس کرونا دچار جهش شده است. با این جهش میزان سرایت بیماری کرونا بیشتر شده است اما جهش ویروس روی مرگ و میر بیماری تأثیری نداشته است.قبلاً هر فرد مبتلا به کرونا می‌‌توانست ۳ نفر را درگیر کند اما الان می‌‌تواند ۸ تا ۱۰ نفر را آلوده کند.الان تنها راه تشخیص کرونا تست پی‌‌سی‌‌آر است.» تستی که به شدت دردناک است.