جزئیات ۳ مسیر انتقال گاز روسیه به ایران

اتحاد دو غول گازی دنیا در برابر تحریم؛

ایران زیرساخت لازم برای واردات گاز روسیه حداقل به میزان ۲۰ میلیارد متر مکعب در سال را دارا است و می‌تواند با واردات گاز روسیه با قیمت مناسب و صادرات آن به قیمت بالاتر، خود را به هاب گازی منطقه تبدیل کند.

جزئیات ۳ مسیر انتقال گاز روسیه به ایران

 


ایران زیرساخت لازم برای واردات گاز روسیه حداقل به میزان 20 میلیارد متر مکعب در سال را دارا است و می‌تواند با واردات گاز روسیه با قیمت مناسب و صادرات آن به قیمت بالاتر، خود را به هاب گازی منطقه تبدیل کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از وقوع جنگ روسیه و اوکراین، اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌هایی بر صنعت نفت و گاز روسیه، وارد جنگ اقتصادی با این کشور شد، روس‌ها نیز در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، جریان صادرات گاز به کشورهای اروپایی را محدود کرد تا با توجه به وابستگی اتحادیه اروپا به گاز خود، آنها را تحت فشار بگذارد.
مناقشه گازی روسیه و اروپا یک فرصت بی‌نظیر را مقابل ایران قرار داده است تا با استفاده از ظرفیت گاز مازاد روسیه، در مسیر تبدیل شدن به هاب گازی منطقه قدم بردارد و یا موجب تقویت صادرات گازوئیل و مازوت مصرفی در نیروگاه‌ها شود.
به اعتقاد کارشناسان، در بلندمدت بهترین سناریو برای ایران جهت واردات گاز روسیه، صادرات آن به قیمت بالاتر به کشورهای همسایه است؛ موضوعی که مزایای اقتصادی آن بیش از 6 میلیارد دلار خواهد بود.
در ادامه طبق گزارش موسسه Solution به بررسی وضعیت صادرات گاز روسیه و فرصت ایران برای تجارت با گاز این کشور پرداخته می‌شود.
 چرخش صادرات گاز روسیه از غرب
 به شرق
طبق گزارش گازپروم، تولید این شرکت تا پایان ماه جولای (ماه گذشته میلادی) نسبت به سال گذشته، 12 درصد (35.8 میلیارد مترمکعب) کاهش یافته است.
از طرفی مصرف داخلی روسیه در این بازه زمانی، 2 درصد (3 میلیارد مترمکعب) کاهش داشته و از طرف دیگر صادرات به کشورهای غیر از مقاصد آسیای میانه نیز با کاهش 35 درصدی (معادل 40  میلیارد متر مکعب) مواجه بوده است.