نزول قیمت نفت در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس

نزول قیمت نفت در آستانه دیدار وزیران اوپک پلاس

 



قیمت نفت در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس، ابتدا حدود یک درصد سقوط کرد، اما در ادامه معاملات موفق شد، بخشی از این افت را جبران کند.
به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۳۸ سنت معادل
 ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۰۰ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۵ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۹۴ دلار و هفت سنت در هر بشکه رسید.
اوپک و متحدانش شامل روسیه که به گروه اوپک پلاس معروفند، روز جاری دیدار می‌کنند. منابع آگاه در اوپک پلاس هفته گذشته به رویترز گفتند: این گروه احتمالا تولید نفت در سپتامبر را بدون تغییر نگه خواهد داشت یا با افزایش ملایم تولید موافقت می‌کند.
تحلیلگران به دلیل دورنمای ضعیف تقاضا و رشد نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود اقتصادی، انتظار دارند تغییری در سیاست تولید اوپک پلاس صورت نگیرد و می‌گویند عربستان سعودی ممکن است تمایلی نداشته باشد افت تولید روسیه را که هدف تحریم‌های گسترده غربی قرار گرفته است، جبران کند.
ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA به رویترز گفت: رویداد اصلی هفته جاری برای بازار نفت، تصمیم روز جاری اوپک پلاس است که قیمت‌ها را تا زمان معلوم شدن تصمیم این گروه درباره سطح تولید سپتامبر، در بازه محدودی نگه میدارد.
وی افزود: اوپک دلیل کاملا موجهی برای پایبندی به افزایش تولید
 ۴۰۰ هزار بشکه در روز دارد. اوپک پلاس حتی نتوانسته است به اهداف تولید خود برسد بنابراین قیمت‌های نفت حتی اگر این تولیدکنندگان افزایش اندک تولید برای سپتامبر را اعلام کنند، احتمالا سیر صعودی پیدا خواهد کرد.
در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس، کمیته فنی مشترک اوپک پلاس پیش بینی خود از میزان مازاد عرضه بازار نفت در سال میلادی جاری را به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۸۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرد. یکی از منابع آگاه گفت: در نشست این کمیته که به وزیران اوپک پلاس درباره عوامل بنیادین بازار توصیه ارائه می‌کند، درباره سیاست تولید صحبتی به میان نیامد.
خبرنگار فاکس بیزنس روز دوشنبه مدعی شده بود عربستان سعودی در دیدار هفته جاری وزیران اوپک پلاس، از افزایش تولید حمایت خواهد کرد.
ویویک دهار، تحلیلگر بانک کامن ولث در یادداشتی نوشت: چندین عامل روی دورنمای تقاضا سنگینی می‌کنند که شامل رشد نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی در آمریکا و اروپا، بدهی‌های اقتصادهای بازار نوظهور و سیاست کرونا صفر در چین است. ما شاهد رشد ریسک‌های نزولی برای پیش بینی قیمت نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ هستیم، زیرا نگرانی‌ها نسبت به تقاضای جهانی همچنان رو به رشد
 است.
رشد ارزش دلار آمریکا که تحت تاثیر اشاره مقامات بانک مرکزی به افزایش بیشتر نرخهای بهره برای مبارزه با تورم روی داد، روی قیمت نفت تاثیر گذاشت زیرا دلار قوی‌تر، نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گرانتر می‌کند.