جذاب‌ترین حوزه‌ سرمایه‌گذاری ایران صنعت نفت است

یک کارشناس اقتصاد انرژی:

یک کارشناس اقتصاد انرژی: جذاب‌ترین حوزه‌ سرمایه‌گذاری ایران صنعت نفت است



یک کارشناس اقتصاد انرژی، جذاب‌ترین حوزه‌ سرمایه‌گذاری در ایران را صنعت نفت دانست و گفت: امیدواریم توافق با روسیه به مرحله امضای قراردادهای مطلوب برای کشور برسد، اما باید با دیپلماسی انرژی فعال به‌دنبال سرمایه‌گذاران علاقه‌مند دیگری نیز برای حضور در ایران بود.
نرسی قربان در گفت‌وگو با شانا اظهار کرد: همواره معتقد بوده‌ام که دولت نباید سرمایه خود را برای توسعه صنعت نفت بگذارد، بلکه باید سرمایه مورد نیاز این صنعت جذاب از سوی کشورها و شرکت‌های بین‌المللی تأمین شود و دولت تمرکز خود را روی زیرساخت‌های بهداشتی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و فرهنگی بگذارد.
وی با اشاره به شرایط بین‌المللی و تحولات جنگی میان روسیه و اوکراین گفت: در شرایط کنونی روسیه در حالی بر اساس منافع خود قصد دارد وارد حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران شود که هر دو کشور تحریم هستند.
این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه بر اساس تفاهم‌نامه اخیر میان ایران و روسیه قرار است ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری معادل یک‌چهارم سرمایه مورد نیاز صنعت نفت (۱۶۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در افق ۱۴۰۸) در سال‌های آینده تأمین شود، گفت: صنعت نفت برای تأمین بقیه این سرمایه‌گذاری باید به فکر همکاری و مذاکره با دیگر کشورها و شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند سرمایه‌گذاری باشد.
قربان با تأکید بر اینکه صنعت نفت ایران نباید در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی همه تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد بگذارد، گفت: باید به نحوی با کشورها و شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران همچون چین برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت همکاری کنیم.
به گزارش شانا، شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه تفاهم‌نامه‌ای در زمینه انرژی به ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلار امضا کردند. باید در نظر داشت که شرکت گازپروم روسیه یکی از غول‌های بزرگ انرژی در دنیا شناخته می‌شود و ایران در کنار روسیه دارنده بیش از ۳۰ درصد ذخایر گازی دنیا به‌شمار می‌رود و  در مجموع بر اساس گفته‌های محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران حدود ۷۰ تریلیون مترمکعب گاز دارند. این تقارب‌ها سبب می‌شود دو کشور نقشی بسزا در تأمین پایدار انرژی دنیا در آینده به‌عهده داشته باشند که این همکاری راهبردی ضمن تحقق امنیت انرژی جهان می‌تواند دست دو کشور را برای چانه‌زنی در مسائل پیش ‌روی بین‌المللی باز بگذارد.
شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان‌های نفت و گاز تحقق
 ۱۶۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری را در نظر دارد تا با جذب این مقدار سرمایه بتواند در افق ۱۴۰۸، به تولید روزانه ۵.۷ میلیون بشکه نفت و ۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز دست یابد. برای تحقق این بسته ۱۶۰ میلیارد دلاری روش‌ها و راه‌های مختلفی تعریف شده است که بر همین اساس در هفته‌های گذشته شاهد امضای تفاهم توسعه میدان نفتی آزادگان با بانک‌ها و شرکت‌های توانمند داخلی با سرمایه‌گذاری ۷.۵ میلیارد دلار در این میدان بودیم، اما به‌طور مسلم حضور صرف بانک‌ها و منابع داخلی برای تحقق توسعه مدنظر کافی نیست و حضور سرمایه‌های خارجی و بهره‌گیری از توانمندی فنی شرکت‌های مطرح شناخته‌شده برای این منظور نیاز است.