ورزش دوران کودکی از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند؟

ورزش دوران کودکی از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند؟

 


محققان دریافتند که نمرات میانسالی ارزیابی سرعت پردازش، توجه و عملکرد کلی شناختی با آمادگی جسمانی مناسب زمان کودکی بالاتر است.
به گزارش ايسنا به نقل از
 سایتک دیلی، اولین تحقیق جهان روی بیش از ۱۲۰۰ نفر که به مدت بیش از
۳۰ سال مورد بررسی قرار گرفتند، نشان داد چگونه آمادگی جسمانی و چاقی جوانان بر شناخت در میانسالی تاثیر می‌گذارد.
براساس این تحقیق نتایج بهتر آزمون جسمانی با شناخت بهتر در آینده مرتبط و ممکن است در سال‌های بعد از زوال عقل محافظت کند. مهمتر از همه این نتایج تحت تاثیر توانایی تحصیلی، وضعیت اجتماعی اقتصادی در دوران کودکی و یا مصرف سیگار و الکل در میانسالی نیست.  
این تحقیق پیشگامانه به رهبری دکتر جیمی تایت و میشل کالیسایا از مرکز سلامت پنسولا و دانشگاه موناش در ملبورن و همچنین محققان پروژه عوامل تعیین‌کننده سلامت بزرگسالان در دوران کودکی از موسسه تحقیقات پزشکی منزیس در دانشگاه تاسمانی استرالیا انجام شد.
به‌ خوبی ثابت شده کودکانی که با شرکت در ورزش و سایر تمرینات جسمانی بالغ می‌شوند، در درازمدت نتایج سلامت بهتری دارند. سطح بالاتر آمادگی جسمانی بزرگسالان نیز با بهبود شناخت و کاهش خطر زوال عقل در سنین بالا مرتبط است.
این اولین تحقیق مهمی است که به بررسی رابطه بین میزان چاقی و آمادگی جسمانی در دوران کودکی و شناخت در میانسالی می‌پردازد؛ با این نظریه که سطوح فعالیت اولیه، آمادگی جسمانی و سلامت متابولیک ممکن است در برابر زوال عقل در سال‌های بالاتر محافظت ایجاد کند. بیش از ۱۲۰۰ شرکت‌کننده از سال ۱۹۸۵، زمانی که بین هفت تا ۱۵ سال سن داشتند، تا سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ پیگیری شدند.
در سال ۱۹۸۵، ۱۲۴۴ شرکت‌کننده هفت تا ۱۵ ساله در تحقیق استرالیایی عوامل تعیین‌کننده سلامت بزرگسالان در دوران کودکی از نظر آمادگی جسمانی(قلبی تنفسی، قدرت عضلانی، استقامت عضلانی و آنتروپومتری)، مطالعه علمی اندازه‌گیری‌ها و نسبت‌های بدن انسان(نسبت دور کمر به باسن) مورد ارزیابی قرار گرفتند.
این شرکت‌کنندگان بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹(سن ۳۹ تا ۵۰ سال با میانگین سنی ۴۴ سال) با استفاده از یک‌سری آزمون‌های رایانه‌ای از لحاظ عملکرد شناختی‌ پیگیری شدند.
به گفته کالیسایا این اولین تحقیقی است که رابطه بین نمایه‌های فنوتیپی(خصوصیات قابل مشاهده یا صفت یک جاندار) میزان چاقی و آمادگی جسمانی اندازه‌گیری شده به‌ طور عینی را در دوران کودکی با شناخت میانسالی نشان می‌دهد.
محققان دریافتند کودکانی که دارای بالاترین سطح آمادگی قلبی تنفسی و عضلانی و همچنین میانگین نسبت دور کمر به باسن پایین‌تر بودند، در آزمون‌های سرعت پردازش و توجه در عملکرد شناختی جهانی نمرات میانسالی بالاتری داشتند.