براي تهران وضعيت زرد؛ قرمز است!

روز سه شنبه براي کشور از نظر تلفات کرونايي روز سخت و تاريکي بود چرا که تعداد تلفات به مرز ۲۰۰ نفر رسيد. و همين مسئله موجب نگراني مسئولين مختلف شده است. به‌ويژه مسئولان وزارت بهداشت که به شدت در مقابل بازگشايي‌ها و اجراي طرح ترافيک مقاومت مي‌کردند و پيش‌بيني آنان اين بود که درصورت بازگشايي‌هاي پرخطر و نيز اجراي طرح ترافيک، تهران در رابطه با کوويد۱۹، دچار مشکلات عديده‌اي خواهد شد. اما در نهايت شهرداري طرح ترافيک و درآمد حاصل از آن‌را بر حفظ جان مردم ترجيح داد. اغلب مسئولان و نيز کارشناسان پزشکي اذعان دارند که در زمان عدم اجراي طرح ترافيک، تعداد مبتلايان و فوتي‌ها رو به کاهش گذاشته و کروناويروس قابل کنترل شده بود. اما با اجراي اين طرح، و با توجه به کمبود و فرسودگي ناوگان حمل‌ونقل در تهران، ناگهان تعداد مسافراني که از مترو استفاده مي‌کردند به عدد يک ميليون در روز رسيدند و اين يعني بار به‌شدت اضافه بر اين ناوگان که حتي موجب تاخير و يا خرابي در برخي خطوط و ايستگاه‌ها شد. در حالي‌که به هر حال در نبود طرح ترافيک مردم ترجيح مي‌دادند از خودروي خود استفاده کنند و اتفاقا اين مسئله هم از بار ناوگان حمل‌ونقل عمومي کاسته بود و مي‌شد و در اتوبوس‌ها و واگن‌هاي مترو فاصله اجتماعي را رعايت کرد و از آلودگي هوا هم خبري نبود. اما حالا رئيس‌جمهور و مسئولان مختلف، در تکاپوي کنترل وضعيت شکننده تهران هستند، وضعيتي که به گفته استاندار تهران، با اين‌که وضعيت تهران رزد است اما عملا بايد آن‌را قرمز قلمداد کنيم

براي تهران وضعيت زرد؛ قرمز است!


    روز سه شنبه براي کشور از نظر تلفات کرونايي روز سخت و تاريکي بود چرا که تعداد تلفات به مرز 200 نفر رسيد. و همين مسئله موجب نگراني مسئولين مختلف شده است. به‌ويژه مسئولان وزارت بهداشت که به شدت در مقابل بازگشايي‌ها و اجراي طرح ترافيک مقاومت مي‌کردند و پيش‌بيني آنان اين بود که درصورت بازگشايي‌هاي پرخطر و نيز اجراي طرح ترافيک، تهران در رابطه با کوويد19، دچار مشکلات عديده‌اي خواهد شد. اما در نهايت شهرداري طرح ترافيک و درآمد حاصل از آن‌را بر حفظ جان مردم ترجيح داد. اغلب مسئولان و نيز کارشناسان پزشکي اذعان دارند که در زمان عدم اجراي طرح ترافيک، تعداد مبتلايان و فوتي‌ها رو به کاهش گذاشته و کروناويروس قابل کنترل شده بود. اما با اجراي اين طرح، و با توجه به کمبود و فرسودگي ناوگان حمل‌ونقل در تهران، ناگهان تعداد مسافراني که از مترو استفاده مي‌کردند به عدد يک ميليون در روز رسيدند و اين يعني بار به‌شدت اضافه بر اين ناوگان که حتي موجب تاخير و يا خرابي در برخي خطوط و ايستگاه‌ها شد. در حالي‌که به هر حال در نبود طرح ترافيک مردم ترجيح مي‌دادند از خودروي خود استفاده کنند و اتفاقا اين مسئله هم از بار ناوگان حمل‌ونقل عمومي کاسته بود و مي‌شد و در اتوبوس‌ها و واگن‌هاي مترو فاصله اجتماعي را رعايت کرد و از آلودگي هوا هم خبري نبود. اما حالا رئيس‌جمهور و مسئولان مختلف، در تکاپوي کنترل وضعيت شکننده تهران هستند، وضعيتي که به گفته استاندار تهران، با اين‌که وضعيت تهران رزد است اما عملا بايد آن‌را قرمز قلمداد کنيم.

    همه اين‌ها در حاليست که ناگهان از 15 تير ماسک‌ها از ايستگاه‌هاي مترو ناپديد يا بسيار کم و گران و ماسک‌هاي سه لايه به دولايه تبديل شدند؛ در حالي‌که همين مسئولين قول داده بودند حداقل ماسک را به هر نحوي که شده به قيمت مناسب در اختيار مردم قرار دهند. اما حالا برخي از اين مسئولين توصيه مي‌کنند مردم در خانه و با پارچه‌هاي معمولي خودشان ماسک تهيه کنند. چنين است ماجراي مديريت بحران کرونا در تهران!

    استاندار تهران با نگراني اعلام کرده است که:«تهران اگر به حد قرمز برسد کنترلش خيلي سخت مي‌شود.براي ما وضعيت هشدار هم در تهران همانند وضعيت قرمز است؛ چراکه تهران پيچيدگي‌هاي خاص خودش را دارد.» و اين پيچيدگي‌ها براي مثال يعني بسياري کارمندان و کارگراني که در تهران کار مي‌کنند، از شهرک‌هاي اقماري و حاشيه‌ها به تهران رفت‌وآمد مي‌کنند، در حالي که شهر کرج به دليل وضعيت قرمز، تعطيل است اما تعداد زيادي از کارگران و کارمندان تهران در اين شهر و شهرک‌هاي آن اقامت دارند و طبعا با اين رفت ‌وآمدها، کروناويروس را هم ناخواسته وارد تهران مي‌کنند.

    پيچيدگي تهران، حتي بيش از مسافراني است که اين چنين از مناطق قرمز وارد و خارج مي‌شوند، تهران درگير مشکل حمل‌ونقل است؛ در تهران کافي‌شاپ‌ها و رستوران‌ها، سينماها و مراکز بزرگ خريد بازگشايي شدند و اين‌همه موجب شد کم کم از ميزان رعايت‌هاي پروتکل‌هاي بهداشتي کم شود. اکنون اغلب بيمارستان‌هاي تهران به گفته مسئولان بهداشتي با بيش از توان و ظرفيت خود در حال درمان مبتلايان هستند و تخت خالي که هيچ، امکانات لازم را هم ندارند.

    به نظر مي‌رسد بايد هرچه زودتر در مورد وضعيت بحراني تهران تصميم‌هاي جدي و بدون ملاحظاتي چون اجراي طرح ترافيک و نيز متغير کردن ساعات کاري و دورکاري بانوان کارمند داراي فرزند، مورد توجه قرار گيرد؛ چرا که اين ويروس گرما و سرما نمي‌شناسد و گويا پائيز سختي هم در راه داريم.

    a.f.far99@gmail.com